Generatív tervezés az autóiparban – Volkswagen elektromos jármű

A Volkswagen Csoport bemutatta veterán VW mikrobuszát, amelyet olyan csúcstechnológiás berendezésekkel bővítettek ki, amelyek nagy jelentőséggel fognak bírni az iparág jövője szempontjából.

Az Autodesk a maximális szilárdság és a minimális súly elvére összpontosítva működött együtt a VW nemrég átnevezett Kaliforniai Innovációs és Mérnöki Központjával (Innovation and Engineering Center California, IECC), hogy újragondolja a számos elektromos berendezéssel rendelkező, műszaki tervbemutatóra szánt jármű több részegységét.

A Volkswagen Csoport újragondolt 1962-es évjáratú mikrobusza. Kép: Volkswagen.

„A klasszikus Volkswagen-dizájnt ötvözzük olyan együttműködő partnerek friss ötleteivel és innovatív technológiáival, mint az Autodesk – mondta Nikolai Reimer, az IECC ügyvezető igazgatója. – Izgalmas lehetőség kipróbálni, hogy mivel tudunk előállni, és hogy létre tudunk-e hozni egy olyan menő bemutatóautót, amely képviseli mindazt, amiben hiszünk.”

Az elektromos járművek tervezésének egyik kulcsfontosságú szempontja a súly minimalizálása, mivel minél kisebb az autó súlya, annál kevesebb energia szükséges a hajtásához. Emellett a hatékonyabb energiafelhasználás egyenlő a töltésenkénti nagyobb hatótávolsággal, ami az egyik legfontosabb szempont az elektromos járműveket értékelő vásárlók számára.

Itt lép be a képbe a generatív tervezés.
Generatív tervezés a kerekek esetében, így 18%-os súlycsökkentést értek el. Kép: Volkswagen.

Fusion 360 szoftverben végzett generatív tervezés egyik legfontosabb előnye a könnyebb alkatrészek gyártásának lehetősége, ami minimalizálja a tömeget és az anyagfelhasználást, ugyanakkor megfelel a legmagasabb teljesítménybeli követelményeknek, és figyelembe veszi a tervezési korlátokat.

Az IECC csapata generatív tervezést alkalmazott az 1962-es, 11 ablakos Type 2 mikrobusz kerekeinek esetében, teljesen újragondolva a szerkezetet, mivel a könnyebb kerekek nemcsak az autó teljes súlyát, hanem az abroncsok gördülési ellenállását is csökkentik. Az új kerekek 18%-kal könnyebbek a hagyományosnál, a tervezéstől gyártásig tartó teljes fejlesztési idő pedig 1,5 évről néhány hónapra csökkent.

„A generatív tervezés révén olyan szerkezeteket tudunk létrehozni, amelyek előállítása számunkra, hús-vér tervezők és mérnökök számára másképpen nem volna lehetséges – mondta Andrew Morandi, a Volkswagen Csoport fő terméktervezője. – Számomra az volt az egyik legnagyobb meglepetés, hogy mennyi anyagot meg lehet spórolni egy hagyományos kerékszerkezeten. Amikor a végleges abroncsok megérkeztek, úgy éreztük magunkat, mint karácsony este. Az egész csapat izgatottan bontogatta a dobozokat, hogy lássuk, hogyan is működnek a valóságban.”

A mikrobuszprojektben a kormány újratervezésekor, illetve a hátsó ülések és a külső visszapillantó tükrök rögzítései esetében is a generatív tervezést alkalmazták.

A jármű külső visszapillantó tükreinek rögzítéseit generatív tervezéssel alkották újra. Kép: Volkswagen.
„Szerettünk volna olyan helyeken elhelyezni a generatív tervezéssel megalkotott alkatrészeket, ahol megérinthetők, mert nem csupán aprólékosan kidolgozottak és gyönyörűek, de így az emberek azt is érzékelhetik, hogy milyen szilárdak ezek az alkatrészek.” Kép: Volkswagen.

„A kormány nem egy különösen nehéz részegység, viszont a vezető elsődlegesen itt érintkezik az autóval. Az emberek rendszerint nem tapogatják meg a rögzítéseket és támaszokat” – mondta Erik Glaser, a Volkswagen Csoport terméktervezési igazgatója.

Amellett, hogy a generatív tervezési technológia a tervváltozatok feltárását és a könnyebb, szilárdabb alkatrészek létrehozását szolgálja, lehetővé teszi a munkafolyamatok felgyorsítását is, aminek köszönhetően a tervezők megalapozottabb tervezési döntéseket hozhatnak.

A generatív tervezés egyik legfontosabb előnye a kevesebb anyag felhasználásának képessége, miközben a szilárdság és a teljesítmény nem csökken. Kép: Volkswagen.

„Én úgy gondolom, hogy ezzel a projekttel csupán belekóstoltunk a generatív tervezésbe. Megízleltük a különböző fogásokat, és bemutattuk a bennük rejlő lehetőségeket – mondta Morandi. – Remélem, hogy akár már 10–15 éven belül is teljes vázszerkezetek lesznek majd előállíthatók generatív tervezéssel. Elképzelhető, hogy a generatív tervezés teljes körű, gyökeres fordulatot hoz majd az autógyárak és az autógyártás működésében.”

Múlt tavasszal a General Motors generatív tervezést alkalmazott egy koncepció-ellenőrzési projektben, amelynek keretében egy könnyű üléskonzol-prototípust fejlesztettek ki a jövő elektromos autói számára. Ez a technológia az űrutazás esetében is értékesnek bizonyulhat a jövőben. Novemberben a NASA Jet Propulsion Laboratory bemutatta egy generatív tervezéssel megalkotott bolygóközi leszállóegység prototípusát, amely a tervek szerint a Földtől több mint 350 millió mérföldre is tud majd rakományt szállítani.

Ma még nem ismerjük fel teljesen a generatív tervezésben rejlő összes lehetőséget. Az elkövetkező években kell megismerjük, hogy az emberi mérnöki tervezés és a mesterséges intelligencia együttesével hogyan hozhatunk létre könnyebb, intelligensebb és fenntarthatóbb termékeket. Ez nem csupán a gyártott termékeket fogja forradalmasítani, hanem a munkavégzésünk módját is.

Forrás: Autodesk /CNC Média


Azon dolgozunk, hogy még több ügyfelünk számára elérhetővé tegyük az Autodesk Fusion 360 nyújtotta új tervezési megközelítést és elkezdhessék felfedezni és bevezetni ezt a forradalmi technológiát. 

Az Arkance Systems Hungary az Ön egyedi igényeinek megfelelő gyártási, üzemtervezési és automatizálási megoldásokat biztosítja tervezőszoftver kínálatából. 

Ha többet szeretne megtudni az általunk kínált tervezési és kivitelezési megoldásokról, valamint arról, hogyan segíthetjük elő vállalata gyártási rugalmasságának növelését, keresse szakértő kollégáinkat egy személyes konzultációra!

Amennyiben szakmai ismereteit bővítené és elsőként szeretne hozzáférni a legfrissebb újdonságokról szóló hírekhez vagy cikkekhez, elég egyetlen lépés. Legyen tagja Facebook közösségünknek, vagy iratkozzon fel Hírlevelünkre!

Kapcsolattartó:

Sebők Róbert
CAD üzletág igazgató