Bán Miklós grafikusművész, formatervező

Bán Miklós grafikus-typográfusként végzett a Magyar Iparművészeti Egyetemen (jelenleg Moholy-Nagy Művészeti Egyetem). Már a tanulmányai során felkeltette érdeklődését a formatervezés. 3D tanulmányait a VFX filmezés területén kezdte, de a CAD technológia gyors fejlődése lehetővé tette, hogy a design területén dolgozzon tovább. A Fusion 360 program mellett átláthatósága, logikus felépítése, felhasználó barát UI, UX kezelőfelülete miatt döntött. Ez a szoftver nem csak a műszaki, gépészeti szakemberek, de a designerek számára is számtalan lehetőséget kínál. Tervezett már kerékpárokat, karórákat, fogtechnikai gyártóberendezéseket, röntgengépkezelő konzolokat. Számára a parametrikus CAD modellek létrehozása mellett fontos a renderek, a terv vizuális megjelenése is, ezáltal is segítve a prezentációk, vázlatbemutatások folyamatát. Tervei kivitelezésre is kerülnek, CNC térnyomtatásos technológiával.

Concept autótervek, Jaguar E-Type modell

Ezt a 3D modellt formaértelmezési előtanulmányként készítette el, későbbi munkáihoz. Javarészt fotók alapján dolgozott. Pontos 2D tervrajzok alapján persze jóval könnyebb lett volna, de ki akarta próbálni, hogy ily módon is meg tudja-e oldani a feladatot, mivel így a perspektívát és a fényképezőgépek lencséinek torzítását is figyelembe kell vennie. A modelleket DXF körvonalak, canvash-ok segítségével, splie görbékből, solid, form és sheet metal komponensek vegyítésével hozza létre, parametrikus, függő munkaláncolatban. A hátterek 360°-os HDRI-k, 8k felbontásban. A saját tervezésű autó M 1:1 méretben, az önhordó kocsiszekrénnyel és a tervek szerint a teljes gépészettel fog CAD tervként megvalósulni. A concept autó terve M 1:5 méretű maketten és rendereken fog bemutatásra kerülni.

Fogtechnikai gyártóberendezések

2012 óta külső munkatársa a Pidental Fogtechnikai Kft.-nek. Mint grafikus kezdte az együttműködést, jelenleg mint formatervező is dolgozik. Több terve kivitelezésre került.

Hangszertervek

Jelenleg az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet ösztöndíjasaként hangszereket, fogtechnikai berendezés formaterveket és concept elektromos autó formaterveket készít. Készül egy viola da gamba-cselló hibrid, mely elektroakusztikus felépítésű. A viola da gambák eltűnése a közhasználatból főleg a bél húrozás miatt történt meg, mivel a szimfonikus zenekarokban diszkrét, kifinomult hangja nem tudott érvényesülni. A jelenlegi hangszernél ez figyelmen kívül hagyható tényező, mivel a kierősítés határozza meg a hangerőt. A hangszer teljes mértékben moduláris, percek alatt csellóvá alakítható, így megfelel a különböző igényeknek, könnyen javítható. Továbbá kifejlesztésre kerül egy szaxofonbillentyű-mechanikás tárogató. Ennek fő előnye, hogy egy szaxofonos is – néhány óra megszokás után – problémamentesen tud játszani a hangszeren.