A termékek tervezése és gyártása többé már nem csak az általunk érzékelhető „valóságra” korlátozódik.
A számítástechnikai és a látványtervezési eszközök terén elért technológiai fejlődés révén mára lehetségessé vált, hogy a tervezőcsapatok virtuális valóságot (VR), kiterjesztett valóságot (AR) és kevert valóságot (MR) használjanak a terméktervezés során, ami nem is olyan régen még elképzelhetetlen volt.
Először is – a félreértések elkerülése végett – tisztázzuk, hogy mit is jelent pontosan a VR, AR és MR, valamint hogyan használhatók a terméktervezéshez:
Virtuális valóság (virtual reality – VR)
A VR egy teljes mértékben immerzív tapasztalat, amely a számítógéppel szimulált tartalmat vetíti a szemünk elé a VR szemüvegen keresztül. A fejlettebb VR eszközök (pl. a HTC Vive vagy az Oculus Rift) már biztosítanak valamilyen vizuális interakciót is a felhasználó és egy elképzelt, virtuális valóság között.
Hogyan segíti a VR a terméktervezést?
A virtuális valóság már valamelyest átalakította bizonyos termékek és alkatrészek tervezésének módját. Például a gépészmérnökök virtuálisan összeszerelhetik és kipróbálhatják az egymáshoz kapcsolódó alkatrészeket, hogy megbizonyosodhassanak a tervek megvalósíthatósága, szerelhetősége felől, mielőtt legyártják az első prototípust. Ahogy a technológia vívmányai és a modellek egyre realisztikusabbá válnak, lassan szükségtelenné válhatnak a valódi, fizikai prototípusok.
A VR más módon is javítja a terméktervezést: a hagyományosan statikus feladatokat „élővé” teszi. Még a számítógépes 3D modellek is csak korlátozottan képesek interaktív módon szemléltetni az alkatrészeket, vagy mozgó összeállításokat. A VR teljes interakciót, valamint gyakorlatias hozzáállást tesz lehetővé, amely sokkal rugalmasabbá teszi a tervezést és a tervek / modellek vizsgálatát, bemutatását. Valószínű, hogy ezek a tervezési eszközök hamarosan szélesebb körben is terjednek majd, lehetővé téve a mérnökök számára, hogy úgy módosítsák és teszteljék a terveket, miközben továbbra is teljesen belemerülnek a virtuális környezetbe.
Az Autodesk úttörő a VR tervezési területen: olyan szoftvereket fejleszt, mint a 3ds Max, amely virtuális módon jeleníti meg a termékterveket, vagy a gépészmérnököknek tervezett VRED speciális 3D virtuális vizualizációs szoftvert.
Kiterjesztett valóság (augmented reality – AR)
Az AR a képzelt vagy számítógép által generált tartalmakat vetíti rá a valós környezetre. Közismert példa erre a pár éve megjelent Pokémon Go alkalmazás, amely lehetővé teszi a játékosok számára, hogy okostelefonjuk kameráját használva pokémonokat gyűjtsenek valódi helyeken.
Hogyan segíti az AR a terméktervezést?
Az AR különösen hasznos lehet a koncepcionális és prototípus-készítési szakaszokban. Lehetővé teszi a tervezők számára, hogy eredeti környezetükben jelenítsék meg a termékeket, kipróbálva annak kinézetét és működését. Ha például a tervező egy új konyhai készüléket tervez, a koncepciót rávetítheti a valódi konyhapultra, vagy konyhaszekrényre, hogy képet kapjon arról, hogy fog festeni a terv majd a valóságban.
Jelenleg a legtöbb terv lapos képernyőn készül egy 3D renderelő szoftverrel. Az AR-szoftver lehetővé teszi a tervezők számára, hogy belépjenek egy részben immerzív környezetbe, amely sokkal tisztább képet ad arról, hogyan fog működni a termék a valóságban.
Kevert valóság (mixed reality – MR)
Az MR és az AR hasonló koncepciók, így könnyen összetéveszthetők. Az MR esetében is a valóságra vetítik rá a digitális (virtuális) tartalmat, de eltér az AR-től abban a tekintetben, hogy a két „világ” és az azokban található tárgyak képesek valós időben interakcióba lépni egymással. Ez a cikk részletekbe menően ismerteti az MR koncepcióját.
Hogyan segíti az MR a terméktervezést?
Az AR-hez hasonlóan az MR is a kezdeti koncepciók és a prototípus-készítés szakaszaiban segít legtöbbet a tervezőknek. Ahogy a technológia fejlődik, és a digitális tartalmak egyre realisztikusabban lépnek interakcióba a „kinti világgal”, a virtuális prototípusokat már a tervezés korai szakaszában egy sokkal alaposabb koncepció-ellenőrzésnek és tesztelésnek vethetik alá. Ez különösen a biztonság szempontjából kritikus alkatrészek vagy összetett tervek esetén lesz majd hasznos, amikor nagyon drága vagy időigényes lenne megépíteni és tesztelni a fizikai prototípusokat.
A VR, AR és MR jövője a tervezésben és gyártásban
A VR, AR és MR technológiai szempontból még gyerekcipőben járnak, így még hosszú utat kell megtenni a fejlesztés terén, amíg teljesen kihasználhatóvá válnak a tervezés és a gyártás során.
A tervezés jövője valószínűleg nagy mértékben támaszkodik majd a VR, AR és MR technológiákra. A termékeket egy belső nézetű digitális, avagy immerzív környezetben fogják majd optimalizálni a virtuális prototípus-készítési szakasz során, leegyszerűsítve és gyorsítva a termékfejlesztési folyamatot.
Az alkatrészek és gépek gyártása szintén jelentősen átalakul majd: az AR segítségével az összetett szerelési feladatok egyszerűbbé válnak az üzemeltetők és gépkezelők számára. A szem elé vetített kijelzőkön megjelenő elrendezések és utasítások útmutatóként szolgálhatnak a mérnökök számára, de az MR technológia használhatja a valóságos adatok és virtuális képek kombinációját a robotokkal végzett szerelés felügyeletére és támogatására is.