A GM a 3D nyomtatókra szavaz az olcsóbb és könnyebb autóalkatrészek előállítása érdekében

A General Motors (GM) új, 3D nyomtatással készített könnyű alkatrészek gyártásán dolgozik az Autodesk szoftvervállalattal. Ezen együttműködés célja, hogy a GM alternatív üzemanyaggal működő járművekkel bővítse termékválasztékát.

Egy Chevrolet Bolt elektromos jármű a GM michigani összeszerelő üzemének szerelőszalagján

A GM terv szerint 20 új elektromos akkumulátoros és üzemanyagcellás járműmodellel bővíti globális termékkínálatát 2023-ig. Mary Barra vezérigazgató azt az ígéretet tette a befektetőknek, hogy a cég 2021-re már nyereséget realizál az elektromos autók értékesítéséből.

A könnyű alkatrészek nyomtatása alapjaiban változtatná meg az elektromos járművek szektorát. Eddig az elektromos gépjárművek korlátozott hatótávolsága miatt felmerülő fogyasztói aggodalmak komolyan akadályozták a tömeges elterjedést. A tömegcsökkentés azonban javítja az üzemanyag-hatékonyságot, így növelheti a hatótávot.


A GM vezetősége a héten mutatott be egy 3D nyomtatással készült rozsdamentes acél üléstartót, amelyet az Autodesk egy szoftverével fejlesztett ki. Ez a szoftver felhőalapú számítástechnikát és algoritmusokra épülő mesterséges intelligenciát használ egy alkatrészterv több változatának gyors áttekintéséhez.

 
Az Autodesk tervezési platformja által a General Motors számára generált potenciális alkatrészek. A kép az Autodesk tulajdona.

A hagyományos gyártással készült üléstartó nyolc különböző alkatrészből áll össze, amelyek több beszállítótól származnak. A 3D nyomtatással készült belső elem azonban egyetlen – az absztrakt művészet és egy tudományos-fantasztikus film egyvelegének látszó – részből áll, amely 40%-kal könnyebb és 20%-kal erősebb, mint a hagyományos modell.

Más gyártók, például a General Electric, szintén bővítik a 3D nyomtatók használati körét a gyártás során. A GM riválisa, a Ford Motor Co. tavaly bejelentette, hogy teszteli a könnyítést célzó 3D nyomtatást a tömegtermelésben.

A GM már évek óta használ 3D nyomtatókat prototípuskészítéshez, azonban Kevin Quinn, az autógyártó additív tervezési és gyártási igazgatója elmondta, hogy a vállalat az új 3D nyomtatott alkatrészek egy éven belüli megjelenésére számít az autóversenyzés területén. A GM reményei szerint a technológia fejlődésével több ezer vagy több tízezer darab alkatrész is előállítható öt éven belül ezzel a módszerrel, tette hozzá Quinn.

„Ez a csodaszerünk – mondta Quinn. – Ez a cél, amit szeretnénk elérni.”

Quinn azt is elmondta, hogy a 3D nyomtatással készült alkatrészek hosszú távon hozzájárulnának mind a felhasznált anyagmennyiség, az egy alkatrészhez szükséges beszállítók és a megmunkálási és logisztikai költségek csökkentéséhez is.

A 3D nyomtatáson alapuló gépipar a tömegtermelés felé halad, és a problémákat a „megismételhetőség és robusztusság” jegyében igyekszik kezelni, mondta Bob Yancey, az Autodesk gépipari igazgatója.

Bob Yancey szerint a GM pályára lépése „hatalmas nyomást fog gyakorolni” a megvalósulás irányába.

(forrás: Varinex/CNC Média)