Korszerű üzemtervezés = jobb elektromos autók

Az RWTH Aachen University évtizedek óta a német autóipar kiképzőiskolája. A tehetséges mérnökhallgatók a diploma megszerzése után általában hamarosan munkába állhatnak az Audi, a BMW vagy más vállalatok kötelékében.

Most azonban Aachennek már saját autógyártója is van: az e.GO Mobile AG, amely az RWTH Aachen University kampuszán működik azzal a céllal, hogy az esetében széles körben elérhető és megfizethető elektromos járműveket alkossanak. Az 500 alkalmazottat foglalkoztató 2019-ben indult vállalkozás terméke a városi vezetőknek szánt, kis méretű elektromos autó, az e.GO Life, illetve az e.GO Mover, egy elektromos kisbusz.

Az e.GO Mover elektromos kisbusz tesztelése jelenleg több városban, például Münchenben zajlik. A kép az e.GO Mobile AG tulajdona.

„Mi nem csupán autókat gyártunk, de magát az üzemet is terméknek tekintjük” – nyilatkozta Matthias Bertling, aki vezetőként dolgozott az RWTH Aachen University szerszámgépekkel és gyártástervezéssel foglalkozó laboratóriumában (WZL), most pedig vezető üzemtervezési menedzserként csatlakozott az e.GO csapatához.

A vállalatnál Bertling felel az üzemtervezésért, amely véleménye szerint „jelenleg a legmodernebb üzemtervezési megoldás a piacon”.

Mindössze két év alatt az e.GO két gyárat épített fel Aachenben, miközben a járműfejlesztés és a folyamattervezés ezzel párhozamosan zajlott a cég üzemében. A most készülő harmadik üzem tervezése során szintén a legmagasabb fokú rugalmasság szempontja érvényesül. Ezt egy felhőalapú BIM-modell teszi lehetővé, amely összekapcsolja a kivitelezésben érintett összes alvállalkozót – a szakértők szavaival élve: ez az „integrált üzemmodell”.

2D-ből 3D

Az üzemelrendezések kialakítása továbbra is főként 2D rajzokon alapul. Az alvállalkozók általában nincsenek integrálva a digitális modellbe, vagy ha mégis, akkor is csupán a helyük van megjelölve. A kivitelezés, az épületgépészet vagy az infrastruktúra szempontjait alig vagy egyáltalán nem veszik figyelembe, annak ellenére, hogy az adatok rendelkezésre állnak.

Az e.GO integrált üzemmodellezési megoldása az Autodesk összekapcsolt szoftvereszközeire alapul az építészet, a gépészmérnöki tevékenység és az épületgépészet terén. A kép az e.GO Mobile AG tulajdona.

Ezen idejétmúlt modell helyett az e.GO alapjaiban kívánta megváltoztatni saját eljárásait és munkafolyamatait a tervezés és az implementálás időtartamának csökkentése, és ezáltal a termékek gyorsabb piacra vitele érdekében.

A kivitelezésben érintett összes vállalat szerephez jut a tervezés során: az építészektől, üzemtervezőktől, kivitelezési vállalkozásoktól és összeállítási szakértőktől kezdve a tűzvédelmi szakemberekig és a különböző hatóságokig.


Vegyen részt 2020. október 29-én 11.30 órától kezdődő szakmai, online előadásunkon és ismerje meg a modern, korszerű gyárelrendezés és gyártási folyamat modern eszközeit!

2020. október 29., 11.30
A gyárelrendezés- és gyártási folyamat optimalizálás modern eszközei
Előadók: Sebők Róbert és Farkas Attila
Regisztráció és további információ >>>


A tervek, adatok és információk (a költségekkel, beszállítókkal, anyagokkal, alapterülettel stb. kapcsolatban) mind megtalálhatók az integrált üzemmodellben. A szoftverfejlesztésben megszokott módon az alvállalkozók a tervezési folyamat során háromhetente találkoznak, hogy a naprakész információkat betáplálják a központi modellbe, hogy összehasonlítsák, illetve megosszák egymással az adatokat.

A németországi Aachenben működő e.GO sorozatgyártásban állít elő elektromos járműveket, üzleti modelljének egyik alapelemét a modern üzemtervezés úttörő megvalósítása képezi: Intelligens üzemeiben egyetlen digitális platform hangolja össze az összes kivitelezési alvállalkozó munkáját. A kép az e.GO Mobile AG tulajdona.

Az e.GO integrált üzemmodellezési megoldása az Autodesk összekapcsolt szoftvereszközeire alapul az építészet, a gépészmérnöki tevékenység és az épületgépészet terén. 

A Revit a kivitelezés és az épületgépészet megtervezése esetében kap szerepet, az AutoCAD és az Inventor pedig a készletek (például a gépek) modellezésében segít. Ezenfelül az Infraworks a környezetet is fel tudja térképezni, és a kivitelezési alvállalkozók ütközésvizsgálatokat végezhetnek a Navisworks használatával.

A szakértői tervezés egyes részeit összekapcsoló koordinációs modell a VRED szoftverben jeleníthető meg. A BIM 360 platform biztosítja a központi adattárat és a megjegyzések hozzáadásának lehetőségét, míg az adatokat a Vault kezeli.

Egyetlen adatmodell az üzem életciklusa során

„Az integrált üzemtervezéssel akár a teljes költség 35%-át megtakaríthatjuk – árulta el Bertling. – A hibák már korán észlelhetők, illetve a tervezésre és kivitelezésre szánt idő jelentősen lecsökkenthető.”

Ez nem jelenti azt, hogy a központi adatmodell feleslegessé válna, amikor az üzem online állapotúvá válik, és megkezdődik a gyártás. A modell a teljes életciklus során az üzem része marad, a tervezéstől és kivitelezéstől kezdve az üzemeltetésig. További üzemek tervezésekor a modell akár át is másolható.

A Vodafone vezérigazgatója, Hannes Ametsreiter és az e.GO vezérigazgatója, Dr. Günther Schuh a gyár 5G hálózatának üzembe állításakor. A háttérben látható autó az e.GO Life. A kép az e.GO Mobile AG tulajdona.

„Már nem olyan projektként tekintünk az üzemtervezésre, amely a gyártósor üzembe helyezésével befejeződik – állítja Bertling. – Ehelyett az üzemet folyamatosan változó entitásként kezeljük.”

A cél a valós idejű adatok integrálása a digitális modellbe, hogy az üzem működése megfigyelhető legyen, és el lehessen végezni a szükséges módosításokat – a helyszínen és távolról egyaránt. Ez a folyamat az 5G technológia segítségével működik. Az e.GO volt az első autógyártó, amely az 5G-t bevezette az üzemeiben. Az e.GO nem elégszik meg az 500-as részletességi szinttel (LOD), hanem egy lépéssel továbbmegy, amikor ezt az élő átvitelt „a kiválóság szintjének” nevezi.

Az e.GO első gyára ma a cég zászlóshajója, amely évente 10 000 látogatót fogad, köztük neves autóipari márkák vezetőit is. Egy másik acheni székhelyű cég, a Onefactory GmbH azt tervezi, hogy szakmai alapon, nemzetközi szinten piacra viszi az integrált üzemmodellezés koncepcióját, az e.GO gyakorlatát használva példaként. Ez a lépés biztosan felkelti majd az autóiparon kívül más területek képviselőinek érdeklődését is.

Forrás: Autodesk blog


A Varinex-CADStudio Kft. az Ön egyedi igényeinek megfelelő gyártási, üzemtervezési és automatizálási megoldásokat biztosítja tervezőszoftver kínálatából. Ismerje meg az Autodesk termékinnovációs platformját!

A nagyobb innováció lehetővé tétele a dolgok készítésének jövőjében együttműködést, testreszabást, rugalmasságot és összekapcsolhatóságot igényel. A termékinnovációs platform minden alkalmazást, tudást, adatot és eszközt egyetlen rendszerbe központosít, egyesítve a folyamatokat a termékek tervezése, fejlesztése, gyártása és támogatása érdekében.

Ha többet szeretne megtudni az általunk kínált tervezési és kivitelezési megoldásokról, valamint arról, hogyan segíthetjük elő vállalata gyártási rugalmasságának növelését, keresse szakértő kollégáinkat egy személyes konzultációra!

Kapcsolattartók:

Farkas Attila
Értékesítési és technikai
tanácsadó
+36 1 273 3416
+36 30 559 0497
attila.farkas@cads.hu
Maródi László
Értékesítési és technikai
tanácsadó
+36 1 273 3410
+36 30 343 8113
laszlo.marodi@cads.hu
Radnai László
Értékesítési és technikai
tanácsadó
+36 1 273 3417
+36 30 370 9125
laszlo.radnai@cads.hu
Sebők Róbert
CAD üzletág igazgató
+36 1 273 3413
+36 30 977 1824
robert.sebok@cads.hu