Hatással lesz a virtuális valóság a terméktervezésre?

Mérnökként igyekszünk mindig az innovációra törekedni és kiváló teljesítményt nyújtani. A számítógéppel segített tervezés és más szoftverrendszerek a mindennapi munkafolyamataink létfontosságú részévé váltak. Segítenek nekünk, hogy jobban és gyorsabban tervezhessünk.

Ezen iparág-specifikus technológiák fejlődése mellett másvalaminek az elterjedését is megfigyelhettük: a virtuális valóságét.

A virtuális valóság (virtual reality, VR) ugrásszerű fejlődésen ment keresztül az elmúlt néhány évben, és mára versenyképes szereplővé vált a technológiai szektorban. A VR ipari haszna azonban – a különleges játékokon kívül – megkérdőjelezhető. Ettől függetlenül úgy tűnik, a VR állandó tényező lesz, és egyes CAD-rendszerek már el is kezdték beépíteni eszközként a munkafolyamataikba.

Nem tudom, Önök hogyan vannak vele, de a legtöbb mérnök még nem túl gyakran használ VR-headsetet a tervezési folyamat során. Ez azonban nemsokára megváltozhat.

A VR mérnöki tervezésben való használata magától értetődik, ha annak a szempontjából vizsgáljuk, hogy mérnökként mit szeretnénk elérni. Amikor tervezünk valamit, a lényeg, hogy olyan zökkenőmentesen és eredményesen jussunk el A-ból B-be, amennyire csak lehet, és hatékony legyen a végleges terv. A 19. század elejéig a mérnöki tervezés sokkal kézzelfoghatóbb volt. El kellett menni a helyszínre vagy a műhelybe a prototípus elkészítéséhez. A CAD által biztosított szimuláció és geometriai eszközök miatt ez a folyamat elavulttá vált, azonban továbbra is fontos tényező a mérnökök alkotási folyamatának megértésében.

Itt léphet a képbe a virtuális valóság. Ha a CAD-programok integrálni kezdik a VR-t a munkamenet vizuális eszközeként, a mérnökök hamarosan teljesen a virtuális valóságban alkothatnak. Ennek a legnagyobb előnye az lenne, hogy kiragadhatnánk a munkákat a kétdimenziós térből, és visszatérhetnénk a tervezés régi, gyakorlatiasabb módszereihez.

Az új technológiák esetében megszokott módon ez persze kicsit naiv ábrándnak tűnik. Működő alkatrészeket tervezni a virtuális valóságban, amelyek nem csak játékszerek? KIZÁRT.

Könnyen teszünk általánosító kijelentéseket arról, mely technológiák nem fognak működni a mérnöki tervezésben, de ne feledjük, hogy az 50-es évek mérnökei magát a 3D technológiát is csak gyermeki álmodozásnak tartották volna. 

Ha még közelebbről megvizsgáljuk, mi mindenre kell a mérnököknek gondolniuk a teljes tervezési folyamat során, olyan alkalmazások is eszünkbe juthatnak, amelyek túlmutatnak az egyszerű tervezésen. A gépészmérnökök által tervezett alkatrészeknek tökéletesen kell együttműködniük az összeállítás többi alkatrészével. Az összeállítások használata megterhelő lehet, ha nem állnak rendelkezésre a megértésüket segítő digitális eszközök.

Itt merülhet fel továbbá a tervek sikertelenségének egyik fő oka: az ütközés. A modern CAD-eszközök képesek megmutatni, hol vannak hibák az összeállításokban az átfedésben lévő vagy nem illeszkedő alkatrészek miatt. A VR lehetővé tenné ezeknek az ütközéseknek a részletesebb megjelenítését, így gyorsabban fejleszthetnénk ki praktikus és hatékony megoldásokat. A mérnöki technológiai fejlődés hajtóereje általánosságban a készségeink és az idő hatékonyabb kihasználására való törekvés.

Ahogy az additív gyártás lassan átalakítja a gyártás mögötti elgondolásokat, a VR hamarosan megváltoztathatja az új termékek tervezésének szemléletét.

A világ vezető CAD-vállalatai máris azon dolgoznak, hogy a VR és a kiterjesztett valóság (augmented reality, AR) terén is az élen járjanak. Az Autodesk „immerzív tervezésként” mutatja be VR-/AR-megoldásait.

„Az immerzív tervezéssel a mérnökök, tervezők és építészek könnyen és gyorsan alakíthatják át CAD-adataikat interaktív, valós idejű élményekké. Az AR, a VR és az MR (mixed reality, kevert valóság) segítségével adatokban gazdag tervezői környezetekben dolgozhatnak, ezáltal pedig megalapozottabb döntéseket hozhatnak, és magukkal ragadó élményeket alkothatnak.”

Az Autodesk a CAD-iparágban piacvezető a VR- és AR-technológiák terén, de más eszközök is léteznek, mint a MakeVR, amely a HTC Vive-val együtt használható tervezésre, amelyek a következő területeken nyújtanak segítséget:

  • A fizikai prototípus-készítés költségeinek jelentős csökkentése
  • A belső tervezési/mérnöki elemzések fejlesztése
  • Fontos döntések meghozatala a fejlesztési folyamat sokkal korábbi szakaszában
  • Könnyen népszerűsíthető marketingfelületek létrehozása a legújabb termékek reklámozására

A VR-nek vannak azonban hátrányai is, ahogyan az ezt a cikket olvasó szkeptikus gépészmérnökök már bizonyára hangoztatják is.

Ha éles részletbeállítások mellett próbálnánk a VR-ben finom méreteket hozzáadni, az valóságos tortúra lenne. A kezünk nem eléggé pontos ehhez, és a tapintásalapú immerzív technológia nem a legjobb eszköz erre a célra. A VR használata kissé zavarossá is válhat, ha bonyolult összeállításokról van szó, vagy bármiről, ami nem csak egy áttekintés. Olyan, mintha egy IKEA-bútort próbálnánk útmutató vagy szerszámok nélkül összeszerelni.

Ezek a hátrányok nyilvánvalóvá teszik, hogy bár a VR-nek meglesz a maga helye a piacon, nem lesz képes minden tervre megoldást nyújtani. A VR a tervek és összeállítások hibaelhárításában, a tervek valósághű megjelenítésében, valamint gyártásra való jóváhagyásában fog szerephez jutni.

Számos mérnök már most is a VR-t használja a mechanikai terek elrendezésének megtervezésére, a tervek vizualizációjára, vagy egyéb immerzív jellegű tervezési munkára. Ez a technológia viszonylag könnyen elérhető a modern mérnökök számára, ha nem ijednek meg egy kis programozástól, de nemsokára nagyobb szerepet is kaphat az alkotás jövőjében.

VARINEX team

Amennyiben szakmai ismereteit bővítené és elsőként szeretne hozzáférni a legfrissebb újdonságokról szóló hírekhez vagy cikkekhez, elég egyetlen lépés. Legyen tagja Facebook közösségünknek vagy iratkozzon fel Hírlevelünkre!

Szerezze meg azt a tudást, amivel szintet léphet munkájában: tanuljon specialistáinktól! Rendszeres időközönként meghirdetett tanfolyamainkon az alapoktól, egészen a speciális haladó szintig eljuthat. Részletek és további információ ITT.