Autodesk Vault – A fejlődés következő szintje

Tapasztalatom szerint, bár egyre több cég ismeri fel a dokumentáció kezelő rendszer bevezetésének előnyeit és fontosságát, még mindig sokan vannak, akik enélkül dolgoznak és mint utólag minden esetben kiderül, szembesülnek is azon problémákkal, ami a Vaulttal könnyedén kiküszöbölhető.

A tervezési és dokumentációs feladatok során nagyon sok időt és költséget lehet megtakarítani a munkafolyamatok optimalizációjával, az alkalmazott szoftverek és adatbázisok testreszabásával, valamint egyedi alkalmazások fejlesztésével. A cég számára leginkább megfelelő munkakörnyezet kialakítása komplex feladat, melynek során az első vázlat megrajzolásától kezdve a modell- és rajzkészítésen keresztül az adatbázis építésig minden lépésre meg kell találni a legjobb módszert. A teljes folyamaton belül a dokumentáció kezelését az Autodesk Vault hivatott egyszerűbbé tenni.

Miért érdemes mindenkinek bevezetnie a Vault rendszert?

Az Autodesk Vault 1.0 17 évvel ezelőtt 2003 júliusában jelent meg és azóta is dinamikusan fejlődik, minden verzió hoz magával valami újabb lehetőséget, ami könnyebbé teszi a mindennapi munkát.

A Vault elsősorban csoportmunka támogató eszköz, de valójában már akkor is érdemes használni, ha valaki egyedül dolgozik, mert a szoftver funkciói közül már ilyen esetben is sok mindent ki lehet használni. 

A Vaultból létezik Basic, Office, Workgroup és Professional verzió is, melyek eltérő funkcionalitással rendelkeznek, ezért a rendszer bevezetése előtt mindenképpen érdemes összehasonlítani a lehetőségeket, hogy a cég igényeihez mérten a funkció és ár tekintetében is a lehető legjobb megoldás kerüljön kiválasztásra.

Automatikus rajzszámozás

Vannak rendszerek, ahol a mérnökök még midig „kockás füzetben” rajzszámoznak, vagy esetleg külső fejlesztők által írt beépülő modulokat használnak, de szerencsére az Autodesk gyári megoldása, a Vault ezt már közel 20 éve szükségtelenné teszi.

A különböző szabályokból, igény szerint előre összeállítható a rajszámozási függvény, ami az egyszerű futó sorszámtól kedve az összetett, több tagból álló, beírható mezőket és legördíthető menüből kiválasztható elemeket is tartalmazó komplex függvényig bármi lehet. A rendszer automatikusan kiosztja a soron következő dokumentumnak a beállított rajzszámot, ami egyenlő lesz a fájl nevével is, amennyiben szeretnénk. Ez a funkció egyúttal azt is biztosítja, hogy a rendszerben nem fordulhat elő kétszer ugyanaz a fájlnév és így elkerülhetőek a fájl ütközések. Az automatikus rajzszámozás nem csak új dokumentumok létrehozásakor segít, hanem meglévő fájlok utólagos átnevezése és másolatok készítése esetén is.

Az automatikus rajzszámozási rendszer biztosítja az egyedi rajzszámokat.

Fájlok és könyvtárak átnevezése

A parametrikusan felépített modellek és rajzok között élő kapcsolatok miatt a fájlok és könyvtárak átnevezése bonyolultabb, mint például egy egyszerű AutoCAD rajz esetében, mert az átnevezés során a kapcsolódó dokumentumokban is ki kell cserélni a hivatkozást, hogy később is megtalálják egymást.

Egy hatékony, jól felépített, a csoportmunka szempontjából optimális könyvtárstruktúra jellemzője, hogy a fájlokat nem egy projektmappába ömlesztve tároljuk, hanem logikusan csoportosítva, a dokumentációkezelés szempontjából ideális és az adott cég igényeit és szokásait is figyelembe véve felépített hierarchia szerint rendszerezzük.

Ez a fajta rendszerezés hasznos a munka szempontjából, de tovább nehezíti az átnevezési folyamatot, mert olyan fájlokat is figyelembe kell venni, amelyek a projekten kívül helyezkednek el. Az előzőkből eredően az átnevezéseket fájdalommentesen csak egy adatbázis alapú rendszerrel, vagyis a Vaulttal lehet elvégezni, hiszen a Vault tökéletesen látja és követi a fájlok közötti összefüggéseket azok helyétől függetlenül. Az átnevezés során az új fájlnevek is a beállított rajzszámozási szabálynak megfelelően jönnek létre.

Fájlok átnevezése során is kiválasztható az beállított fájl elnevezési séma

Tervmásolatok készítése

Egy adott projektben sokszor olyan komponenseket kell tervezni, ami-, vagy amihez hasonló már készült egy előző munka során és így érdemes azt újra felhasználni a hozzátartozó teljes dokumentációval egyetemben, hiszen így rengeteg felesleges munkát meg lehet spórolni.

A Vault Copy Design funkciójának segítségével a terv másolatok készítése gyerekjáték, mert a széleskörű beállításoknak köszönhetően pontosan megadhatjuk, hogy a régi terv mely elemeit kívánjuk egy az egyben felhasználni módosítás nélkül, és melyek azok a komponensek, amelyekből másolatra van szükség, mert módosítani kell azokat. A másolat készítése során a szoftver feltérképezi a kapcsolódó dokumentumokat és így biztosak lehetünk benne, hogy minden szükséges dokumentum másolásra kerül. A terv másolás során létrehozott új fájlok is a beállított automatikus rajzszámozás szerint kerülnek elnevezésre.

Duplikációk keresése

A Vault képes az alkatrészek geometria alapú összehasonlítására, így lehetővé teszi az azonos modellek kiszűrését. A fájlok vizsgálata teljesen automatikus és az eredmény egy folyamatosan frissülő statisztika alapján bármikor ellenőrizhető.

A Dulicate Search funkciónak köszönhetően már tervezés közben ellenőrizhető, hogy az éppen tervezett konstrukció elemei között vannak-e olyanok, amelyek a régebbi munkák során már esetleg előfordultak. Az ismétlődő elemek kiszűrésével és így a már rendelkezésre álló dokumentáció újra felhasználásával is rengeteg időt lehet megtakarítani.

A Vault duplikáció kereső funkciójáról bővebben olvashat egy másik cikkünkben, ami a weboldalunkon a következő linken érhető el: https://cad.cads.hu/duplikaciok-keresese-a-vault-segitsegevel/

Verzió és revízió kezelés

A Vault adatbázisba betöltött dokumentumok minden egyes változata, más néven verziója eltárolásra kerül, így folyamatosan nyomon követhető az adott dokumentum története.

A történeti sorrend áttekintését előnézeti kép, tulajdonság lista és megjegyzések is segítik, valamint szükség esetén bármikor, bármelyik előző verzió elővehető és a tervezéshez felhasználható akár új fájlként, akár a meglévő fájl aktuális verziójaként. Az előző verzió felhasználása esetén a rendszer a fájlhoz tartozó teljes dokumentációból felajánlja a megfelelő verziót, így például a kapcsolódó műszaki rajzokból, részösszeállításokból és alkatrészekből is újra elő lehet venni a megfelelőt.

A tervezési fázis kiemelt állapotait revíziószámmal lehet ellátni, ami igény szerint több szintű is lehet, valamint szám és betű egyaránt használható. A revízió kiválasztása történhet manuálisan, vagy egy életciklushoz rendelve, annak adott lépése során automatikusan is.

Keresés

A Windows fájlkezelőben megszokott keresés lassú és a lehetőségek is korlátozottak, hiszen nem lehet keresni a szoftver- és alkatrészspecifikus tulajdonságokra. Ennek köszönhetően alakultak ki a hosszú, feleslegesen bonyolult fájlnevek is, mert mindenki igyekezett minden lényeges információt a fájlnévbe zsúfolni. Kombinálva mindezt egy kellően összetett mappa szerkezettel ráadásul könnyű elérni a Windowsban még mindig érvényes 256 karakteres korlátot, ami problémákhoz vezethet.

A Vault SQL adatbázisban tárolja az adatokat, így a keresés nagyon gyors, ráadásul a fájlok belső tulajdonságaira is lehet keresni, szűrni egy megadott szöveg részlet szerint vagy különböző tulajdonságokon alapuló összetett feltétel alapján egyaránt. A gyakran előforduló kereséseket el lehet tárolni és a későbbiekben egy listából bármikor ki lehet választani, így nem kell minden alkalommal újra összeállítani a feltételeket. Ennek eredményeképpen nincs szükség összetett fájlnevekre, az egyszerű futó sorszám teljesen elegendő.

Csoportmunka

A sok hasznos funkció mellett a Vault legfontosabb feladata a közös munka támogatása. A hagyományos, közös szerver mappán alapuló munkával ellentétben a Vault biztosítja, hogy a projektben résztvevők hatékonyan el tudják osztani a részfeladatokat és követni tudják a változásokat, valamint elkerülhetők a fájlveszteségek, egymás munkájának a felülírása, a feleslegesen létrehozott duplikációk és a vitás helyzetek.

A Vault kliens segítségével bárki beléphet a rendszerbe, így nem csak a tervezők, hanem a menedzsment, a beszerzés, a raktár, a pénzügy és a gyártás is egy közös adatbázisban kezelheti az adatokat. A megfelelő módon beállított jogosultságokkal biztosítható, hogy mindenki csak a státuszának megfelelő fájlokhoz férjen hozzá és kizárólag az engedélyek által meghatározott módosításokat végezhessen.

A Vault jelentősen csökkenti a közös munka menedzselése és a csoportok közötti információ csere miatt létrehozott táblázatok és jegyzetek tömkelegét, valamint a rendszeresen összehívott végeláthatatlan megbeszélések számát.

Univerzális fájlnézegető

A csoportmunkához kapcsolódóan, a legtöbb cégnél felmerül az igény, hogy a CAD rendszerrel nem rendelkező kollégák is fel tudják használni a tervezők által készített 3D modelleket és 2D rajzokat a munkájukhoz.

A Vault a közös adatkezelés mellett egyúttal fájlnézegetőként is funkcionál, hiszen a kliens segítségével az adatbázisban tárolt fájlok bármelyik verzióját meg lehet nézni, ki lehet nyomtatni és méréseket is lehet rajtuk végezni anélkül, hogy speciális szoftvert kellene ehhez telepíteni.

A fájlokat bárki megtekintheti, megmérheti, vagy kinyomtathatja a Vault kliens segítségével

Életciklus kezelés

A dokumentáció kezelés legmagasabb szintje az életciklus alapú munka bevezetése, ami teljes mértékben a cég igényeire szabható komplex szabálykörnyezetet jelent. Az életciklusban definiálhatók a tervezési, jóváhagyási és gyártási folyamatok kitüntetett állapotai, az állapotok közötti átjárhatóság szabályai, az állapotokhoz tartozó jogkörök, illetve az állapotváltások során szükséges automatizmusok, mint például revízió váltás, pdf, dxf és step fájlok létrehozása, vagy dokumentum tulajdonságainak a frissítése.

A termék életciklus folyamata teljes mértékben a cég igényeire igazítható

A felsorolt funkciók betekintést adnak a Vault által nyújtott lehetőségekbe, azonban a teljes funkcionalitás ennél sokkal bővebb. Összességében kijelenthető, hogy minden műszaki tervezéssel foglalkozó cégnek érdemes bevezetnie a rendszert, mert a cég méretétől és profiljától függetlenül jelentős mértékben egyszerűbbé teszi a dokumentáció kezelési feladatokat.

Amennyiben a cikk felkeltette az érdeklődését és szeretne további részleteket megtudni a lehetőségekről, illetve segítségre van szüksége a Vault rendszer bevezetésével, oktatásával vagy testreszabásával kapcsolatban, akkor keressen minket bizalommal!

Kapcsolattartók:

Farkas Attila
CAD rendszermérnök
+36 1 273 3416
+36 30 559 0497
attila.farkas@cads.hu
Radnai László
CAD rendszermérnök
+36 1 273 3417
+36 30 370 9125
laszlo.radnai@cads.hu