Tipp: diktálja Ön a változást, ne a változás diktáljon Önnek!

Manapság gyakran hallani arról, hogy milyen fontos az együttműködés és a kommunikáció a tervezési és kivitelezési projektekben. Természetesen a legtöbb – ha nem az összes – csapat igyekszik is jártasságot szerezni ezeken a területeken, hiszen kulcsfontosságúak a sikeres eredmények és a nyereségesség érdekében. Az is igaz azonban, hogy az építész- és mérnökirodák, illetve a generálkivitelezők általában nem jeleskednek a változások pontos és időbeni kommunikálásában.

Márpedig a tervezési fázisban a nem kommunikált változások több hetes késéseket okozhatnak, ami több ezer eurós károkat eredményezhet feleslegesen. Minél tovább marad észrevétlen egy változás, annál nagyobb a hatása, és akár az építkezés teljes leállását is eredményezheti a szükséges újratervezések miatt.

Az ilyen problémák megelőzése érdekében javasolt változáskezelést bevezetni. A hatékony változáskezelés javítja a koordinációt, ez pedig csökkenti a tervezési kockázatokat, és javítja a kivitelezés minőségét.

Változáskezelés a változáselemzési eszközzel

Az Autodesk BIM Collaborate tervezési együttműködési moduljának változáselemzési eszközével a felhasználók tájékozódhatnak a projektekben bekövetkezett tervváltoztatásokkal kapcsolatban. A csapatok a felhasználói igények szerint konfigurálható figyelőcsoportokat alakíthatnak ki a változások nyomon követésére.

Például a felhasználók a csapatokat, modelleket vagy objektumokat figyelő csoportokat is kiválaszthatnak. A figyelőcsoportok konfigurálása után a változáselemzési eszköz automatikusan értesíti a csoportokat a számukra releváns eszközöket érintő változásokról. Ez pedig hatékony segítség a folyamatosan fejlődő projektek tervváltozásainak követésében.

A változáselemzési eszköz és a figyelőcsoportok működés közben

De hogyan is néz ki mindez a valóságban? Íme néhány esettanulmány, amelyekben a változáselemzési eszköz és a figyelőcsoportok segítségével megelőzhetőek lettek volna a negatív kimenetelek.

1. forgatókönyv: Tervezési szakasz

Vegyünk egy építészt, aki egy új épület homlokzatának tervein dolgozik. Ugyanebben a projektben a szerkezettervező mérnök úgy döntött, hogy kicseréli a födémet, és 20 cm helyett 10 cm távolságot hagy csak a homlokzat szélétől, mert kevesebb helyre volt szükség a vasaláshoz.

Ez a változtatás a tervben nagyjából ugyanúgy néz ki, de a tervezett homlokzat jelenleg 15 cm távolságra van a födémtől, ami egy 5 cm-es rést eredményez.

A tervezőcsapat a tervezési együttműködési modult használja az információk megosztására, mivel azonban nem vezettek be változáskezelést és figyelőcsoportokat, a változás nem került szóba a modellek megosztásakor a nagyobb csapattal.

Végül, amikor a tervek kikerültek a fővállalkozóhoz, a fővállalkozó észlelte a problémát a födém és a homlokzat között, de addigra már késő volt. Emiatt a tervet frissíteni kellett, ami pedig 2 hetes késést eredményezett.

Ha ebben a forgatókönyvben használtak volna változáskezelést, az építész automatikusan értesítést kapott volna a változásról, amikor a szerkezettervező mérnök feltöltötte az új BIM-modellt az új födémmel (és az új méretekkel) a tervezési együttműködési modulba, hiszen korábban már létrehozta volna a födémfigyelő csoportot.

A változásértesítés hatására az építész átnézte volna a tervet, és a homlokzatvonalat az új födémtervhez igazította volna. Így az információk kiküldésekor a fővállalkozónak a terv sokkal jobban használható lett volna, mivel tartalmazta volna a változásokat – ami pedig csökkentette vagy meg is előzte volna a késéseket.

2. forgatókönyv: Kivitelezés előtti szakasz

A változáskezelés a tervezési szakaszhoz hasonlóan a kivitelezés előtti szakaszban is fontos. Vegyünk például egy esetet, amikor az ügyfél a helyszínen kérte, hogy a berendezéseket tartalmazó helyiségnek mégis legyen ajtaja. Az építész elvégezte a változtatást, és jelezte a falazatért felelős alvállalkozónak, hogy a helyszínen építse be az ajtót. Az építész a rajzokat is frissítette, de a változást a nagyobb csapat felé nem kommunikálta.

Így a modellkoordináció során a berendezéseket tartalmazó helyiség falazata „lezárt tervként” lett megjelölve, és a szolgáltatásokért felelős csapat zöld utat kapott, hogy megkezdje a gépészeti rajzok elkészítését. Mivel az építész a nagyobb csapatot nem tájékoztatta a változásról, nem volt ütközés, és a változás a koordináció során sem került napvilágra.

Emiatt változtatási kérelmet kellett kiadni a tervek átdolgozására. Új anyagokat kellett rendelni a helyszínre, falakat lebontani és újraépíteni, ami késleltette a projektet, ez pedig időbe és pénzbe került.

Hogyan lehetett volna ezt a negatív kimenetelt elkerülni?

Ebben a forgatókönyvben a szolgáltatásokért felelős csapatnak érdemes lett volna létrehoznia egy figyelőcsoportot a falazathoz, például „Lezárt falazat” néven.

Miközben a szolgáltatásokért felelős csapat a terveken dolgozott, a tervezési együttműködési modul értesítette volna őket az új falazatmodellről, megjelölve a „lezárt” területen lévő változást. A szolgáltatásokért felelős csapat így bővebb tájékoztatást kérhetett volna a falazatért felelős alvállalkozótól és az ügyféltől, mielőtt a gyártásnak és a beszerelésnek nekilát. Ezzel a megközelítéssel elkerülhető lett volna a késés, és nem merültek volna fel előre nem látható költségek.

Új változáskezelési funkciók

Ezek az esettanulmányok is mutatják, milyen rendkívül fontos a változáskezelési stratégia kialakítása. A változáselemzési eszköz változás irányítópultján a felhasználók egyetlen nézetpanelen tekinthetik át a változásokat, illetve megjeleníthetik azok részleteit – ez azonnali hasznos betekintő adatokat és rugalmasságot biztosít a tervezés során. A változáselemzési eszköz továbbfejlesztésére az Autodesk kibocsátott néhány új funkciót is.

A nem egymást követő verziók összehasonlítását lehetővé tevő funkcióval a projekt bármely két tervváltozata összehasonlítható egymással. Ennek az előnye, hogy nyomon követhető a hatókörváltozás, jobban megérthetők a döntések, és az elavult tervek is hivatkozhatók. Így a csapat hatékonyabban követheti, hogyan változott a projekt az idő múlásával.

Az új megtekintőfelülettel jobban vezérelhetők az összehasonlítási munkafolyamatok a felhasználók számára, illetve átláthatóbb a megjelenítendő modellek kiválasztása. Emellett rugalmas is, mivel a változások szakáganként is megtekinthetők az objektumfával, illetve egyszerre több kiválasztott attribútum szerint is.

A továbbfejlesztett szűrők jobb rálátást biztosítanak a felhasználók számára a különböző változtatásokra projektattribútumok szerint, és általánosságban is hatékonyabb szűrést biztosítanak. A felhasználók most már szakág, módosítástípus és kategória szerint is szűrhetnek. A felhasználók emellett a keresés funkciót is használhatják, amellyel adott objektumok neve alapján is szűrhetnek.

A változáselemzési eszköz és az új funkciók révén még jobban szabályozhatók a projektek eredményei, csökkenthetők a határidőkkel kapcsolatos kockázatok, és csökkenthető a túlmunka. Mivel a 2012 és 2015 közötti időszakban a projektek mindössze 25%-a nem lépte túl legalább 10%-kal az eredeti ütemtervet, kritikus fontosságú egy olyan eszköz használata, amely segít csökkenteni az előre nem látható késéseket.

Az épületek tervezése és kivitelezése során a változtatások kikerülhetetlen részét képezik a folyamatnak.

Az Autodesk BIM Collaborate változáselemzési eszköze azzal a céllal készült, hogy segítse a felhasználókat a változásokkal kapcsolatos tájékozódásban és a naprakészen maradásban. Az automatikus értesítésekkel a változások egyszerűen megtalálhatók és azonosíthatók, a felhasználói felület fejlesztéseivel pedig intuitívabban hasonlíthatók össze a tervváltozatok.

Tekintse meg szakértő kollégánk korábbi előadását Autodesk BIM Collaborate használatáról!



Használja ki Ön is és tervezői csapata is az újabb és újabb tervezési technológiák előnyeit, amelyek új szintre emelik tervezési hatékonyságukat! Ha többet szeretne megtudni az Autodesk megoldások bevezetésével kapcsolatban, keresse kollégáinkat egy személyes konzultációra, hogy az iparágban jártas szakértőink támogatást nyújtsanak Önnek.

Vegyen részt az általunk nyújtott szakmai képzéseken, hogy a megszerzett tudást azonnal kamatoztatni tudja munkájában! Hamarosan induló intenzív alapozó és haladó tanfolyamainkról további információt ITT talál.

Legyen tagja Facebook közösségünknek vagy LinkedIn üzleti oldalunknak és iratkozzon fel Hírlevelünkre, hogy naprakész információt kapjon a legfrissebb Autodesk újdonságokról, promóciókról és szakmai blogjainkról.

Kapcsolattartó:

Maródi László
Értékesítési és technikai tanácsadó
+36 30 343 8113 | +36 1 273 3410
laszlo.marodi@arkance-systems.com