A Somni Solutions száloptikás érzékelőket tervezett a genovai San Giorgio hídhoz

Az olaszországi Genovában található Morandi híd eredetileg 1967-ben épült, és közel 50 éven át kötötte össze Franciaországot és Olaszországot. 2018 augusztusában, egy viharban a híd egyik szakasza összeomlott, mivel a szerkezete nem bírta el a napjaink forgalma jelentette terhelést – a szerencsétlenség 43 emberéletet követelt.

A mindennapi közlekedésben betöltött fontos szerepe miatt egyértelmű volt, hogy gyorsan fel kell építeni egy új hidat. Renzo Pianót és a PERGENOVA vállalatot bízták meg az új genovai San Giorgio híd megtervezésével és kivitelezésével, amelyre mindössze 15 hónapjuk volt.

A tervezőcsapat felismerte, hogy az újabb esetleges katasztrófa elkerüléséhez szükség van a híd szerkezetének állapotát monitorozó rendszerre, ami garantálja az utazók és az ingázók biztonságát az elkövetkező években.

Itt kapcsolódott be a folyamatba a száloptikás érzékelők tervezésére és gyártására szakosodott, holland Somni Solutions. A Somni Solutions olyan érzékelőket tervezve oldotta meg ezt az egyedi kihívást, amelyek másodpercenként kétezerszer képesek mérni a hídpillérek esetleges helyzetváltozását. Ezek tervezését és gyártásra való előkészítését egyaránt a Fusion 360 szoftverben végezték.

Az érzékelők folyamatosan monitorozzák a pilléreket, ami lehetővé teszi a mérnökök számára a megelőző karbantartási munkálatok elvégzését, továbbá biztosítja, hogy a híd fizikai helyzetében beálló összes jelentős változásról értesüljenek.

Minden szerkezetnek van egy sajátos viselkedése – magyarázta Rik Knoppers, a Somni Solutions ügyvezető igazgatója. – Ha érzékelőkkel látunk el egy szerkezetet, figyelemmel kísérhetjük a viselkedését, és azt is megállapíthatjuk, hogy a szerkezet változását a nem megfelelő karbantartás vagy egy rejtett károsodás okozza.”

A hagyományos érzékelőkkel ellentétben a száloptikás érzékelőkhöz nincs szükség rézvezetékekre, akkumulátorokra, nem igényelnek rendszeres karbantartást, és sokkal olcsóbban helyezhetők üzembe. A dőlés- és gyorsulásmérő érzékelők egyetlen acéltömbből készülnek, így a gyártási idő és az anyagfelhasználás is csökken.

„Az elektromos hőmérséklet-érzékelőkön általában közel 90 forrasztási pont található, a mi érzékelőink azonban egyetlen acéltömbből készülnek, egyszálasak, és két csatlakozási ponttal rendelkeznek” – magyarázta Bastiaan Meulblok, a Somni Solutions rendszermérnöke. Ezek az érzékelők annyira strapabíróak, hogy akár 30 évig is működőképesek maradnak.

Példa száloptikás érzékelők szimulációjára a Fusion 360-ban.

A Somni Solutions a kezdeti CAD-modellek létrehozásától kezdve a teljes végeselemes vizsgálatig az érzékelőtervezés minden lépését a Fusion 360-ban végezte el.

„A Fusion 360 szoftver szimulációs képességeivel statikus és dinamikus elemzéseket végzünk az érzékelők érzékenységének és viselkedésének becsléséhez. Az érzékelőszálak nyúlása általában néhány mikrométernél is kisebb, ezért rendkívül precíznek és pontosnak kell lennünk a mérések és folyamatok során” – tette hozzá Meulblok.

A fenti szimulációs példa második lépése.

A Somni Solutionsnek gyorsan kellett dolgoznia ahhoz, hogy tartani tudják a híd szűkösre szabott kivitelezési ütemtervét, és a felhőben való munkánál nincs gyorsabb.

A többi modellezőszoftver egyik hátránya, hogy nagyon lassú a felhőbe való integrálás folyamata, és a professzionális licencek rendkívül drágák mondta Knoppers. – A Fusion 360 azonban egészen más. Az ára sokkal versenyképesebb, jóval egyszerűbb hozzáadni további fiókokat, vagy éppen eltávolítani a feleslegeseket, és minden szükséges funkció megtalálható benne, beleértve a felhőszimulációt is.”

Végtére is a biztonság a legfontosabb. Knoppers és Meulblok is azt hangsúlyozta, hogy a nagy méretű teherhordó szerkezetek esetében mennyire fontos a száloptikás érzékelők alkalmazása a szerkezet állapotát monitorozó rendszerként.

„Ha érzékelőket használunk egy olyan szerkezet esetében, mint a San Giorgio híd, azzal egyszerre csökkenthetjük a karbantartási munkálatok szükségességét és lehetünk biztosak abban, hogy az építmény biztonságos és megfelelő állapotú.”

A genovai San Giorgio hidat nemrég adták át, és már használatban is van.

Forrás: Autodesk


Éljen a lehetőséggel és használja ki a 2020. október 16-ig tartó 40%-os kedvezményes Fusion 360 előfizetési promóciót! A tájékoztatás nem teljeskörű, részletekért keresse kollégáinkat!


Azon dolgozunk, hogy még több ügyfelünk számára elérhetővé tegyük az Autodesk Fusion 360 nyújtotta új tervezési megközelítést és elkezdhessék felfedezni és bevezetni ezt a forradalmi technológiát. 

A Varinex-CADStudio Kft. az Ön egyedi igényeinek megfelelő gyártási, üzemtervezési és automatizálási megoldásokat biztosítja tervezőszoftver kínálatából. 

Ha többet szeretne megtudni az általunk kínált tervezési és kivitelezési megoldásokról, valamint arról, hogyan segíthetjük elő vállalata gyártási rugalmasságának növelését, keresse szakértő kollégáinkat egy személyes konzultációra!

Kapcsolattartók:

Antal Iván
Értékesítési tanácsadó
+36 1 273 3414
+36 30 212 9088
ivan.antal@cads.hu
Csonka Gábor
CAD és CAM rendszermérnök
+36 1 273 3408
+36 30 639 1713
gabor.csonka@cads.hu