A jövőbe evezve…kajaktervezés Fusion 360-nal

Az Oru Kayak a jobb tervezésnek köszönhetően több embert tud evezésre csábítani

A probléma a következő: Szeretné kajakkal szelni a habokat – de hol tárolja a lélekvesztőt, amikor éppen nem használja? Meg aztán hogyan szállít otthonából a vízpartra egy ilyen hosszú csónakot?

Az Oru Kayak megoldotta a kihívást. Teherbíró, leleményesen megálmodott, kisbőröndnyi méretűre összehajtogatható csónakokat terveztek, amelyeket tárolhat a kocsi csomagtartójában, vagy a vállára is vetheti. Mindez része annak az álmuknak, hogy „az evezést hozzáférhetőbbé, vidámabbá és felszabadítóbbá tegyék mindenki számára.”

 
A kajak, amely egy kaliforniai garázsban született

Az Oru Kayak Anton Willis, egy építészeti háttérrel rendelkező lelkes kajakos agyszüleménye. Willisnek volt egy hosszú tengeri kajakja, de igen komoly nehézséget okozott annak tárolása, amikor San Franciscóba költözött. Miután olvasott egy cikket az origamiról („oru” jelentése japánul: „hajtogatni”), Willis elkezdett játszani a gondolattal, hogy kellene egy rugalmas anyagból készült kajak, amit kis méretűre lehetne összehajtogatni, amikor nem használják.

Öt év alatt Willis 25 csónakváltozatot próbált ki, míg végre elérte azt a prototípust, amivel elégedett lehetett. „Szerencsénk van, hogy [Anton személyes igénye] meglehetősen nagy átfedést mutat a kajakozók körében mutatkozó igényekkel” – mondja Andy Cochrane, a cég marketingigazgatója.

A Kickstartertől az önálló cégig

Egy 2012-es Kickstarter-kampánnyal 600 000 dollárt szedtek össze 770 támogatótól – abban az időben ez volt a legnagyobb szabású szabadtéri termékre irányuló kampány. Amikor Willis készen állt, hogy elindítsa a céget, társalapítóként barátait (Ardy Sobhani ügyvezető igazgatót és Roberto Gutierrez kereskedelmi igazgatót) is bevonta, akik kiegészítették az ő képességeit. Majdnem két éven át minden más munkát szerződéssel vagy részmunkaidős megállapodásokkal végeztettek el. Ám az utóbbi másfél évben a teljes munkaidős csapat tízemberesre nőtt – van ember a tervezésre, az üzemeltetésre, az értékesítésre és a marketingre is.

A stáb több tagja is komoly evezési háttérrel rendelkezik. Gutierrez például korábban profi szörfkajakos volt. Hozzá hasonlóan Cochrane is kiskora óta evezett, és sok nyáron át dolgozott profi vadvízi túravezetőként.

Az Oru Kayak 2013 májusában szállította le első rendeléseit, és azóta minden évben több mint kétszeresére nőtt a termelése és a bevétele, mára összesen mintegy 10 000 hajót szállítottak le. Azt is megtanulták, milyen arányokat alakítsanak ki a közvetlen fogyasztói értékesítés és a kiskereskedelmi egységeken, például a REI és L.L. Bean hálózatán keresztüli értékesítés között.

 
Mindenféle evezésre van hajójuk

A csapat sokéves vízen szerzett tapasztalata nagyban segítette a céget a változatos termékkínálat kialakításában, hogy bármilyen evezős igényeinek megfelelhessenek. A cég első modellje, a Bay, 12 láb (3,6 méter) hosszú, és igazi mindenes. Eléggé jól teljesít ahhoz, hogy megfeleljen a szakértőknek, de elég rugalmas is ahhoz, hogy kezdők is használhassák hobbievezésre és természetjárásra.

 „A fő motívum az, hogy a vizet elérhetőbbé tegyük – mondja Cochrane. – Ez azt jelenti, hogy az újoncokat is a víz felé tereljük. Ugyanakkor célunk az is, hogy egy profi evezős számára is vagány dolgokat kínáljunk.”






Hozzáteszi, hogy a kihívás jelenleg az, hogy „ne csak szimplán mindenben jók legyünk, hanem hogy minden kategóriában taroljunk.” Az újabb Coast termékcsaládban hosszabb hajókat találunk, amelyeket stabilabbra és ellenállóbbra terveztek a nagyobb hullámokkal szemben, míg a Beach modell a hobbievezőket célozza legkönnyebb és leggyorsabban összeállítható kialakításával.

Minden hajó egyedi összetételű polipropilénből készül, amely 20 000 összehajtást is kibír. Ezt az anyagot építészeti és ipari alkalmazásokban is gyakran használják. Bár néhány ügyfél kezdetben megkérdőjelezte a hajók tartósságát, a csapat újra és újra bizonyította azt, például ezzel a videóval, amely bemutatja, mennyit bír minden egyes kajak.

Cochrane szerint most már inkább azt kérdezik az ügyfelek, hogy „beleillik-e az adott kajak az életvitelükbe”?

 „Számunkra ez megnyugtató fordulópont” – mondja.

Sok-sok változat árán kifejlesztett leleményes terv

Az Oru Kayak tervezőcsapata mostanra négy főből áll: Willisből, két mérnökből és egy terméktervezőből. Míg korábban a korai fázisú tervekre fókuszáltak, most már sokkal inkább a speciális mérnöki és gyártási kihívásokra. A cél, hogy a lehető legjobbá tegyék a felhasználói élményt és a gyártás hatékonyságát is.

 „A tervfilozófiával kezdődik – mondja Willis. – Késznek kell lenni a találgatásra, egy ötlet elengedésére, vagy gyors váltásra a felhasználói visszajelzések alapján.”

A Fusion 360 a folyamat korszerűsítésének szerves részét képezte. „A Fusion 360-at először a kajak és az alkatrészek vázlatos modellezésére használtuk, hogy vizuálisan elképzeljük, hogyan állnak össze a darabok – teszi hozzá Willis. –, de továbbra is CNC-vel és más technológiákkal készítettük el az alkatrészeket. Mostanában rengeteg kajakalkatrészt átdolgoztunk, és új fröccsöntő szerszámokat készítettünk” a Fusion 360-nal.





 „Hatékonyabbá tesszük az egyes alkatrészek gyártását, ezenkívül erősebbek lesznek, és esztétikailag jobban illeszkednek majd a termék egészének megjelenésébe – a gyártás pedig gördülékeny, tiszta és egyszerű lesz – mondja Willis. – Ezeknek az elemeknek a kombinálásához elengedhetetlen egy olyan szoftver, amely szigorú szabályokat követ, ugyanakkor lehetővé teszi a rugalmas és intuitív háromdimenziós szobrászkodást.”

A részletek ilyen gazdag kidolgozása kimerítőnek tűnhet, de Willis úgy gondolja, megéri a belefektetett energia. „Minden terv utolsó 20%-a viszi el az idő 80%-át – mondja. – Olyan részleteken dolgozunk, amelyeket a vevő talán észre sem vesz, de beépítjük őket a hatékony gyártási folyamat és a felhasználói felület érdekében, amely olyan áttekinthető, hogy használat közben nem is gondol rá az ember.”

Manapság a cég erőfeszítései a termelés növelésére irányulnak. Cochrane rámutat, hogy a szabadtéri kikapcsolódás területén a jelentős kiskereskedelmi partnereken keresztüli sikeres értékesítésen múlik minden. „Ehhez sokkal gyorsabban és némileg olcsóbban kellene a hajókat gyártanunk” – mondja.

Ahogy Willis és a tervezőcsapat többi tagja finomítja a terveket a gyártáshoz, a cég megoldást keres arra, hogyan növelhetné napi több tucatról több százra a termelést telephelyükön, a kaliforniai Pomonában. Mivel továbbra is kitűnő és hasznos visszajelzések érkeznek a vásárlóktól, évről évre minden kajakmodellen új optimalizálást szeretnének végrehajtani.

Cochrane szinte kényszert érez, hogy a tökéletességre koncentráljanak: „Igencsak büszkék vagyunk arra a hajóra, és igencsak biztosak abban, hogy hatalmas fordulatot hoz majd az ágazatban.”

Forrás: Autodesk blog

Képek és videók az Oru Kayak tulajdona.


Azon dolgozunk, hogy még több ügyfelünk számára elérhetővé tegyük a Fusion 360 nyújtotta új tervezési megközelítést és elkezdhessék felfedezni és bevezetni ezt a forradalmi technológiát. Ha Ön is fejlődni szeretne, most itt az alkalom, hogy szakértők kollégánk által vezetett tanfolyamainkon eljusson az alapoktól a generatív tervezésig, valamint az additív és a szubtraktív gyártásig. Hamarosan induló tanfolyamainkról további információt ITT talál.

Ne feledje: 50% kedvezmény Fusion 360, Fusion 360 Teams Participant, Fusion 360 Manufacturing Extension és Fusion 360 Generative Design Extension szoftverekre valamit csak a Varinex-CADStudio Kft-nél a promóció ideje alatt elérhető ingyenes magyar Fusion 360 felület 2020. július 17-ig. A tájékoztatás nem teljeskörű, részletekért érdeklődjön kollégáinknál, vagy kérjen ajánlatot, még ma!

Kapcsolattartók:

Antal Iván
CAD rendszermérnök
+36 1 273 3414
+36 30 212 9088
ivan.antal@cads.hu
Sebők Róbert
CAD üzletág igazgató
+36 1 273 3413
+36 30 977 1824
robert.sebok@cads.hu