Egyedi Harley-alkatrészek generatív tervezéssel

Az MJK Performance villahíd renderelt képe jól szemlélteti az Autodesk Fusion 360 generatív tervezési képességeit. Kép: MJK Performance

Az utángyártott motorkerékpár-alkatrészek hatalmas piacot jelentenek. Az utángyártott Harley-Davidson-alkatrészek iránti érdeklődés ennél már kisebb, de még mindig jelentős. De mi a helyzet azokkal az utángyártott alkatrészekkel, amelyek olyan elhivatott Harley-tulajdonosoknak készültek, akik azt szeretnék, ha a motorjaik jobban hasonlítanának az európai versenymotorokra?

Itt már valóban rétegízlésről van szó. A kanadai MJK Performance azonban pontosan tudja, hogy elkötelezett és szenvedélyes ügyfelek csoportjáról van szó, akik a lehető legjobb minőséget keresik.

A calgaryi székhelyű gyártó 2007 óta kínál egyedi Harley-alkatrészeket – mindig kihasználva a legújabb feltörekvő technológiákat. Az ötfős csapattal, két 5 és egy 3 tengelyes marógéppel és egy esztergával dolgozó MJK Performance a weboldalán, valamint az egész világra kiterjedő forgalmazói hálózatán keresztül értékesíti termékeit. A tervező és társtulajdonos Phil Butterworth szerint ügyfelei készek megfizetni a minőségi alkatrészek árát.

Butterworth szerint az MJK Performance szerencsésen átvészelte a járvány miatt szükségessé vált közösségi távolságtartást és kijárási korlátozásokat, illetve az ezekből fakadó gazdasági nehézségeket.

A motorkerékpár elején az MJK Performance arany színű, ultrakönnyű felső villabefogója és más MJK-alkatrészek láthatók. Kép: MJK Performance.

„Hűséges és visszatérő vevőkörrel rendelkezünk, akiket a jelek szerint a nehézségek nem érintettek annyira – mondta. – A csapatunk is kicsi, így könnyebb vigyáznunk egymásra. Szerencsére továbbra is elfoglaltak vagyunk, és a nap mind a 24 óráját kihasználjuk. A gyártási volumenünk továbbra is folyamatosan nő.”

A következő lépés, a generatív tervezés bevezetése természetes volt az MJK számára, és olyan egyedülállóan könnyű és nagy teljesítményű alkatrészeket eredményezett, amelyek tükrözik a Harley-Davidson páratlan látványfilozófiáját.

A technológiával való első próbálkozásaik során Butterworth és csapata a felső villahídra irányította a figyelmét. A teleszkópvilla felső szárai az alsó és felső villabefogókhoz, míg az alsó csúszó szárak az első kerék tengelyéhez kapcsolódnak.

„A fő célunk az, hogy az alkatrészek a lehető legkönnyebbek és legerősebbek legyenek, ugyanakkor az alkatrészeink szépsége miatt is ismernek minket – mondta Butterworth. – A villabefogók általában nagy és vaskos (valószínűleg a legnehezebb alkatrészeink közé tartoznak), ezért erre összpontosítottunk. Megpróbáltuk a lehető legkönnyebbre készíteni, ugyanakkor az eredmény nem kelthetett olcsó, tákolt benyomást.” Az alkatrész annyira jól sikerült, hogy az MJK még azon a héten el is kezdte a gyártását.

Ismerőssé tenni az ismeretlent

Az MJK mérnökei és tervezői már hallottak a generatív tervezésről, de a kifejezés nem azt a látványstílust idézte, amelyet Butterworth keresett – amíg maga is bele nem kezdett.

Az MJK Performance egyik felső villabefogójának renderelt képe. A generatív tervezés lehetővé tette a vállalat számára, hogy csökkentse az alkatrész súlyát, ugyanakkor felmérje a különböző anyagok és gyártási módszerek alkalmazásának hatását is. Kép: MJK Performance.

„Mindig azok a pókszerű, organikusan természetellenes modellek jutottak eszembe – mondta. – Arra számítottam, hogy ez is olyan lesz majd, csak persze egy kicsit nehézkesebb, de ugyanazokkal a bonyolult, aprólékos részletekkel, és az egész amatőr benyomást kelt majd. Az elkészült modell azonban nagyon tetszett, én magam kész lettem volna azonnal megvásárolni. Teljesen lenyűgözött. Kellően sportos is, és minden vagány formaelem megvan rajta. A generatív tervezési folyamat minden előnyét kihasználja, de mégis olyan stílusban, amelyet az emberek értenek és felismernek. Nem volt kérdés, hogy legyártjuk.”

Miután az Autodesk Fusion 360 számos tervet készített a villahídhoz, Butterworth 20 perc alatt képes volt kialakítani a Harley-motorok ismert látványvilágát: a jellegzetes íveket és formákat; illetve a lekerekített/letört éleket és belső sarkokat. Mivel a szilárdsági ellenőrzést a szoftver már elvégezte, tudta, hogy meg fog felelni a terhelésvizsgálaton, így szabadon koncentrálhatott a megjelenésre.

Az MJK Performance felső villahídjának egyik verziójáról készült fotó. Kép: MJK Performance.

Mi több, a számítógéppel létrehozott modellből kiindulva néhány óra után a kezébe foghatta az elkészült alkatrészt. Butterworth szerint már a kezdetektől szinte tökéletes volt: a generatív tervezés nagyon jól illeszkedett a hagyományos módszerekhez, az algoritmus a teljes munka 80–90%-át elvégezte. „Kis túlzással csak rá kellett ütni a logót, aztán legyártani” – mondta.

A gyorsaság bűvöletében

Jellegzetes stílusán kívül az MJK a termékek gyors átfutási idejéről is ismert. A számítógépes modellről a valós alkatrészre való egy napon belüli áttéréstől azonban még Butterworth szeme is elkerekedett, különösen, hogy a tervek szokásos átfutási ideje egy vagy két nap.

„Aközben is tanul az ember, hogy dolgozik rajta – mondta. – Az elején kicsit ügyetlenkedtem, mert még fogalmam sem volt, mit csinálok. Sok új kifejezést még nem értettem. Mégis könnyű volt belekezdeni, mert a folyamat maga nagyon intuitív.”

Az MJK első villabefogókkal szerzett tapasztalatai olyan sikeresek voltak, hogy máris a módszer további termékekre való kiterjesztését fontolgatják. „Kerekekkel, lánckerekekkel és más kisebb termékkel kísérletezünk – mondta Butterworth. – Még nem értük el a kívánt eredményt, még kell egy kicsit kísérletezni és próbálkozni. De ennek a leginkább az az oka, hogy még mindig a tanulási fázisban vagyok.”

A legtöbb időt megtakarítani talán a Fusion 360 modellező, szimulációs, tervezési és finomítási képességei segítették. Annak ellenére, hogy évek óta használja a terméket, Butterworth szerint a generatív tervezés számos új, felfedezésre váró lehetőségre irányította rá a figyelmet.

„A szerkeszthető modellformátum fontossága felbecsülhetetlen – mondta. – Már a marógép programozása előtt tudom, hogy az alkatrész mindegyik terhelési próbán át fog menni. Nem kell kipróbálnom, hogy el tudom-e törni, és a túltervezésre sem megy el feleslegesen az idő. Bárhogy is működik a súlyoptimalizálás a szimuláció során, a 2,5 tengelyes generatív tervezés azonnal gyártható modellt eredményez.”

A felhasználók költségbecslést készíthetnek az egyes gyártási módszerekhez és tervváltozatokhoz, ami lehetővé teszi az MJK számára, hogy gyorsan, valós időben válassza ki a legjobb gyártási módszert.

Az érdeklődés középpontjában

Az MJK ügyfelei vajon törődnek egyáltalán a generatív tervezéssel? Ha egy alkatrész, ami az elvárt módon teljesít, számít-e, hogy ember, számítógép vagy a kettő kombinációja hozta létre? Lehet mindez akár értékesítési tényező is?

Az MJK Performance felső villahíd tanulmányai. Kép: MJK Performance.

Alighanem, kezd felpörögni az érdeklődésük – mondta Butterworth a technológia iránt is érdeklődő ügyfélköréről. – A megszokott megmunkálási és tervezési kifejezéseket már mindenki az unalomig ismeri, így amikor azt hallják, hogy »az alkatrészeink generatív tervezéssel készülnek, hogy a legkönnyebbek és legerősebbek legyenek a piacon«, máris felcsillan a szemük. Szeretnék ők is megismerni az újdonságokat.”

A Harley-Davidson régi stílusú látványelemekben és gyártási módszerekben gazdag múltját figyelembe véve kérdésesnek tűnhet, hogy szellemisége mennyire egyeztethető össze a számítás- és a felhőalapú tervezés jövőjével. Az MJK Performance azonban nagyszerűen egyesíti a tervezés és a gyártás múltját annak jövőjével; ügyfeleik pedig nem is lehetnének elégedettebbek.

Forrás: Autodesk

Ez is érdekelheti >>> A hagyományos gyártási módszerek optimalizálása generatív tervezéssel

Ismerje meg a generatív tervezési technológiát! Töltse le magyar nyelvű kiadványunkat, amelyből megtudhatja, hogy miként vezetheti be a generatív tervezési technológiát napi munkafolyamatában!


Tekintse meg korábbi online szakmai előadásunkat, ahol olyan felhasználói példákat mutattunk be, melyek jól szemléltetik a felhőalapú munkavégzés előnyeit!


Az Arkance Systems Hungary az Ön egyedi igényeinek megfelelő gyártási, üzemtervezési és automatizálási megoldásokat biztosítja tervezőszoftver kínálatából. Ismerje meg az Autodesk termékinnovációs platformját!

A nagyobb innováció lehetővé tétele a dolgok készítésének jövőjében együttműködést, testreszabást, rugalmasságot és összekapcsolhatóságot igényel. A termékinnovációs platform minden alkalmazást, tudást, adatot és eszközt egyetlen rendszerbe központosít, egyesítve a folyamatokat a termékek tervezése, fejlesztése, gyártása és támogatása érdekében.

Keresse kollégáinkat egy személyes konzultációra, hogy az iparágban jártas szakértőink támogatást nyújtsanak Önnek.

Vegyen részt az általunk nyújtott szakmai képzéseken, hogy a megszerzett tudást azonnal kamatoztatni tudja munkájában! Hamarosan induló intenzív alapozó és haladó tanfolyamainkról további információt ITT talál.

Legyen tagja Facebook közösségünknek vagy LinkedIn üzleti oldalunknak és iratkozzon fel Hírlevelünkre, hogy naprakész információt kapjon a legfrissebb Autodesk újdonságokról, promóciókról és szakmai blogjainkról.

Kapcsolattartók:

Antal Iván
Értékesítési tanácsadó
Sebők Róbert
CAD üzletág igazgató