Fusion 360 – Az Autodesk gépészeti szoftvergyűjtemény rejtett kincse

Ha rendszeresen használja az Autodesk Inventort és szeretne egy remek renderelést a modelljéről bizonyára ismeri azt a helyzetet, hogy egyes lakatrészeket nehezebb renderelni, mint a többit. Ha már próbálta az Inventor Studiót, de nincs elég ismerete vagy ideje a 3DS Max beállításához – mert Ön terméktervező, nem pedig médiaszakértő – nos akkor a Fusion 360 lesz az Ön működőképes renderelési alternatívája.

A Fusion 360 már piacon van egy ideje; először a Product Design Suite csomagban jelent meg, most pedig az Autodesk terméktervezési és gépipari gyűjtemény része. Sokan könnyen úgy könyvelik el, hogy ez csak egy újabb 3D modellező eszköz, és tulajdonképpen igazuk is van. Ugyanakkor remekül kiegészíti az Inventort.

Az alábbiakban röviden végigvesszük azokat a feladatokat, amelyek az egyszerű és gyors rendereléshez szükségesek Fusion-ben:
  1. A legegyszerűbb, ha az Inventor-összeállításból a Pack and Go funkcióval exportálja a kívánt alketrsézeket, vagy a teljes összeállítást, hogy előkészítse azok feltöltését Fusion-be. Ez azért fontos, mert a Fusion, az Inventorral ellentétben felhőben tárolja az összes alkatrészmodellt, műszaki rajzokat, renderelt képeket, egyszóval mindent, ami a munkához kell. Ehhez viszont első körben a felhőtárhelyre töltjük fel az adatokat.
  2. Indítsa el a Fusiont, és töltse fel összeállítását a Fusion feltöltési segédprogramja, az Upload Tool segítségével. Amíg a program a háttérben végzi a feltöltést, tovább tud dolgozni (bár a nagyobb összeállítások is 1-2 percen belül megvannak). Amint a modell feltöltődött, megjelenik egy előnézeti kép, amelyet betölthet a grafikus ablakba.
  3. Ezután kiválaszthat egy perspektivikus nézetet renderelésre, ahogy azt az Inventorban is tenné, és elmentheti a nézetet későbbre. A nézetkocka ugyanúgy működik, mint az Inventor Professionalben, és rövid idő alatt beállíthatja a jelenetet.
  4. Váltson át a Design környezetből a renderelési környezetre, és navigáljon az Appearance részhez. Itt Lehet alapanyagokat és az azokhoz rendelt textúrákat felrakni a modellre. Érdemes megjegyezni, hogy néhány anyag, mint például a tömör fa már 3D-s textúra és ezek az anyagok most már szemcsésen is megjeleníthetők, ami nagyon jól néz ki. Ebben a példában rozsdamentes acélt és kék festéket használtam.
  5. Állítsa be a renderelési környezetet. Választhatja a fotókabin stílusú környezetet, vagy használhat előre lekészített háttereket is, az Inventor Professional natív grafikus valós idejű renderéhez hasonlóan.
  6. Válasszon renderelési méretet. Ez lehet egyedi méret, de választhat a szabványméretek közül is, amelyek 1–8 felhőpontot használnak el. Ezután küldje el a modellt felhőalapú renderelésre, vagy ha több ideje van, a lokális számítás is kiválasztható.
  7. Tovább módosíthatja terméke nézeteit, újrarenderelheti a képeit, miközben folytathatja egyéb feladatait. Ezzel időt takarít meg, és minimális erőfeszítéssel készíthet professzionális megjelenésű fotorealisztikus képeket.

A cikkben felhasznált modelt innen töltheti le: https://gallery.autodesk.com/fusion360/projects/31360/stirling-engine-11

Amennyiben Fusion-ben szeretné megnézni a modellt, úgy töltse le a 30 napos próbaverzióját itt, és az alábbi modellt beemelve élvezheti a tervezés szabadságát!

Tolmács Zoltán

 

Érdekesség a modellről:

A modellen egy külső-hőbevezetésű motort, ismertebb nevén Stirling-motor látható. Ez a több, mint 100 éves erőgép számos előnnyel rendelkezik a hagyományos belső-égésű motorokhoz képest, de csak elmúlt néhány évtizedben foglalkoztak komolyabban a konstrukcióval.

Ez egyik leghíresebb példa a Stirling motor üzemeltetésére a svéd haditengerészet Gotland – osztályú tengeralattjárója.

Egy 2005-ben rendezett hadgyakorlaton egyetlen ilyen tengeralattjárónak észrevétlenül sikerült a USS Ronald Reagan repülőgép hordozó és köteléke (összesen több, mint 10 hadihajó) közelébe férkőzni, majd el is tudta süllyeszteni a repülőgép hordozót (nyilván nem éles torpedókkal) úgy, hogy eközben a tengeralattjáró elhárító eszközökkel is felszerelt kötelék elől teljesen észrevétlen maradt, köszönhetően a Stirling motoros meghajtásnak.

Itt egy videó magyar felirattal az esetről és a motor működési elvéről (gépészmérnököknek kötelező):


Tudjon meg többet az Autodesk gépészeti szoftvergyűjteményéről, és lépjen kapcsolatba cégünk CAD/CAM csapatával!