A digitális átalakulás 7 lépése az összekapcsolt gyártás korszakának előfutára

A digitális átalakulás révén a gyártók beléphetnek az adatvezérelt, összekapcsolt korszakba, hogy ügyfélközpontúbbá, rugalmasabbá és agilisabbá válhassanak.

Digitális átalakulás

A pandémia lehetőséget adott a gépipar számára a digitális átalakulás elfogadására, a régóta fennálló kihívásokon való felülkerekedésre és napjaink igényeinek kielégítésére.

A hagyományos gépipari módszerek nem tudnak lépést tartani a fogyasztói elvárásokkal, és a termékek nem hozzák a tervezett profitot.

Ahogy a vállalatok a gépipar digitális átalakításával lépésről lépésre közelednek a platformalapú megközelítés felé, az adatok összekapcsolásával jobb eredményeket érhetnek el.

Képzeljük el a gépipar jövőjét, ahol robotok, önvezető járművek és mesterséges intelligencia (AI) végzi a gyártást, míg az emberek az üzemeltetést szervezik. Nagyfokú termelékenység, a folyamatok a „lean” modellt követik, és minden termék testreszabott. Az iparág nem áll messze ettől a digitális átalakulás csodaországától, de még akad elhárítandó akadály.

2020. előtt a gépipar munkaerőhiánnyal, szakértelemhiánnyal és a termelékenységnövekedés elakadásával küzdött. A COVID-19 pandémia még összetettebbé tette ezeket a problémákat, és a vállalatoknak szinte egyik napról a másikra a különböző helyeken dolgozó munkaerőt is kezelniük kellett, ahogy biztonsági protokollokat is ki kellett fejleszteniük.

A fogyasztói kereslet ingaként viselkedett – az emberek hirtelen nem vásároltak semmit, majd az inga átlendült a másik oldalra, amikor is elkezdték felhalmozni az árucikkeket. Ez a keresleti sokkhatás megakasztotta beszállítói láncot.

Napjainkban a gyártókra az a nyomás nehezedik, hogy alkalmazkodjanak az átalakuló igényekhez. Jobb termékeket, nagyobb mértékű testreszabhatóságot, gyorsabb gyártást kell biztosítaniuk alacsonyabb költségek mellett – mindezt úgy, hogy munkaerőhiánnyal küzdenek.

De a zavarral együtt lehetőség is adódott a folyamatok továbbfejlesztésére. A vállalatok végre szembenéznek a régóta fennálló technológiai problémáikkal. Tömegesen térnek át a felhőalapú megoldásokra és gyorsítják fel a gépipar digitális átalakulását.

Íme a digitális átalakulás hét követendő lépése, hogy a vállalatok beléphessenek a rugalmas, agilis, ügyfélközpontú és adatvezérelt jövőbe – a gépipar új, összekapcsolt korszakába.

Minden egyes lépés kapcsolódik a következőhöz, és mindegyikük csatlakozási pontként szolgál a gyártók számára, amelyet saját digitális átalakulási folyamatuk szerint választhatnak meg.

Az első lépés összeköti a hagyományos gyártási ciklus folyamatait. Az ezt követő öt lépés módosítja ezt a ciklust a tömeges testreszabás, a tervezési együttműködés, a rugalmas gyártás és az intelligens szolgáltatások által. A végső lépés pedig beépít egy platformalapú megközelítést, amely felszámolja a silókat, és lehetővé teszi az iparág fejlődését.

1. Összekapcsolt gépipari életciklusok

A termékfejlesztés és -gyártás több ágazat lépéseinek sorozatát foglalja magába: koncepciótervezés, tervezés, gyártás, értékesítés, üzemeltetés, kivezetés. A hagyományos gépipari életciklusok manuális folyamatokon, nem kompatibilis szoftvereken és szakadozó kommunikáción alapulnak. Ez adatsilókba rendezett környezethez vezet, ahol egyvalaki egy óriási fájlt ad le egy másik személynek, aki gyakorlatilag átkonvertálja azt, hogy megkapja, amire szüksége van. Ez nem elég hatékony, és rengeteg időt és pénzt emészt fel.

Ennek megváltoztatása érdekében a vállalatoknak első lépésként meg kell találniuk saját csatlakozási pontjukat a digitális átalakuláshoz – ami lehet akár egy folyamat vagy részleg automatizálása.

Az automatizált környezetek összekötése egyetlen ökoszisztémát hoz létre, ahol minden érdekelt fél hozzáfér mindenhez, ami számukra a gyorsabb és jobb döntéshozatalhoz szükséges.

A Világgazdasági Fórum szerint a digitálisan leginkább fejlett gyártók akár 140%-kal is növelhetik a termelést, a tervezési eljárás idejét pedig akár 98%-kal csökkenthetik. A közös adatfelület létrehozása zökkenőmentes munkafolyamatokat és átlátható eljárást eredményez. Ebben a helyzetben a tervezés és a gyártás zavartalanul történik, és a kettő között az adatok szolgálnak összekötő kapocsként.

2. Tömeges testreszabási képességek

A tömeges testreszabhatóság manapság nélkülözhetetlen. Az emberek szeretik az okostelefonjuk által nyújtott, személyre szabott felhasználói élményt, és ugyanezt szeretnék más termékeknél is. Ha a gyártó képes mindezt anélkül biztosítani, hogy meghosszabbodna a piaci bevezetéshez szükséges idő, azzal versenyelőnyre tesz szert.

Digitális átalakulás
A digitális gyárak lehetővé teszik, hogy a gyártók versenyképesek maradhassanak a tömeges testreszabás révén, amely megadja ügyfeleik számára az áhított személyre szabhatóságot.

Ahogy a vállalatok additív gyártással és automatizálással korszerűsítik az üzemeltetést, lehetségessé válik a személyre szabás. Remek példa erre a Porsche új létesítménye a németországi Stuttgartban, ahol a vállalat a teljesen elektromos Taycan modellt készíti. Ez egy digitális gyár, ahol önvezető járművek léptek a szerelősorok helyébe, az ügyfél megrendelése szerint átmozgatva az autót az állomások között. A gyártók ezenkívül személyre szabott felhasználói élményt is nyújthatnak a mesterséges intelligencia, az adatok és a szoftverek segítségével.

3. Folyamatos tervezési együttműködés

A gépipar még az Ipar 4.0 esetében is emberi együttműködésre támaszkodik. A digitalizálás révén a csapatok a teljes értéklánccal képesek kommunikálni, így kialakítva az érintett felek (például a szállítók és alvállalkozók) ökoszisztémáját, akik közösen dolgoznak a siker érdekében.

A központosított környezet támogatja az együttműködési képességet, lehetővé téve, hogy a különböző ágazatok valós időben működhessenek együtt ugyanazon fájlok felhasználásával, így csökkentve a hibák lehetőségét. A Logitech számítógépes kiegészítőket gyártó cég esetében a különböző földrajzi helyeken dolgozó csapatok az Autodesk Fusion 360 segítségével működnek együtt. Mivel azonos adatközpontú modellből dolgoznak, mindenki folyamatos hozzáféréssel rendelkezik a legfrissebb információkhoz.

4. Rugalmas gyártás az agilisabb működés érdekében

A gyártás sokáig just-in-time elven működött, amelyet a Toyota alkalmazott először. A vállalatok a hatékony készletkezelés érdekében az igények jelentkezésekor rendelték meg az alapanyagokat, egy perccel sem korábban vagy később. Azonban ez a megközelítés abból indul ki, hogy a beszállítói láncok mindig működnek – a pandémia azonban bebizonyította, mennyire sérülékenyek valójában.

A rugalmas gyártás egy B-terv arra az esetre, ha a beszállítói láncban zavar keletkezik. Ha keresleti sokkhatás áll fenn, és a szokásos beszállítók nem érhetőek el, vagy a szállítmányok beragadnak egy elmaradásokkal küszködő kikötőben, a vállalatok gyorsan áttérhetnek az alapanyagok házon belüli gyártására additív vagy szubtraktív gyártással, vagy akár helyben is beszerezhetnek alapanyagot. A rugalmas gyártás összekapcsolt ökoszisztémára épül, egyetlen gyáron vagy a beszállítói láncon belül, így a gyártóknak nem kell mindent egy lapra feltenniük.

5. Továbbfejlesztett felhasználói élmény

Az ügyfelek elvárásai gyorsan változnak. Mindent egyre gyorsabban, okosabban és jobb minőségben szeretnének megkapni. A hagyományos gyártási módszerekkel működő vállalatok csak lassan tudnak alkalmazkodni ezekhez az igényekhez. Valójában a termékkiadások 72%-a nem éri el a kitűzött haszonkulcsot. A gyártóknak ki kell elégíteniük a fogyasztói igényeket, és értéket kell közvetíteniük, mindezt a technológiák kihasználása révén. Ha ők nem teszik meg, versenytársaik örömmel lépnek a helyükbe.

Felmerült a virtuális böngészési felületek létrehozásának ötlete. Ez megszüntetné a fogyasztó által vállalt kockázatot, és másképpen teremtene vele kapcsolatot. Például a Mabey Bridge hídépítő biztosít egy 3D eszközt, amelyben az ügyfelek kiválaszthatják a híd digitális renderelésének specifikációit – még a megrendelés előtt. Az ügyfelek így egyfajta kontrollérzetet kapnak, ami segít a bizalom kiépítésében, és szorosabb kapcsolatot alakít ki. Mindez elősegítheti az ismételt üzletkötést.

6. Intelligens szolgáltatások az ügyfelek megtartása érdekében

Ahogy a vállalatok fokozatosan áttérnek az adatvezérelt üzemeltetésre, a termékek digitális képességeinek kiterjesztése több értéket termel. Gondoljunk az okostelefonokra: a hardver egyszeri vásárlás, a fogyasztók azonban tovább építik a kapcsolatot a gyártóval alkalmazások hozzáadása útján.

A fogyasztók általi használat során adatokat előállító termékek révén a vállalatok nem csak bevételi forrásokat, de kapcsolatépítési lehetőségeket is teremthetnek. Ennek eredményeképpen az intelligens szolgáltatások olyan betekintő adatokat képesek biztosítani, amelyek elősegítik a gyártó versenyképességét.

7. A platform, mint a legfőbb ökoszisztéma

A digitális fejlődés igazi kiteljesedését az utolsó lépés jelenti: a platformok. Az emberek nap mint nap kapcsolatba lépnek platformokkal az okostelefonjuk használatakor, a filmek streamelésekor vagy a telekocsi-szolgáltatók hívásakor. A platformok különböző technológiákból álló ökoszisztémák, ahol az értéklánc minden elemét az adatok kötik össze az ágazatok vagy iparágak között. A platformok egyetlen környezetben automatizálják a folyamatokat, kötik össze a csapatokat és hoznak létre vizuális adatmodelleket, így javítják a terméktervezés és -gyártás koordinálását.

A vállalatok platformokra építhetnek, és képességek hozzáadásával hozhatják létre a kívánt felületet. Ez az Autodesk Forge, egy felhőalapú platform alapja is, amely a tervezést és a gyártást kombinálja annak érdekében, hogy nagyobb értéket nyújtson az emberek, folyamatok és technológiák révén.

A közös szoftverplatformokon dolgozva minden tervező és mérnök különböző eszközök használatával és különböző időpontokban közreműködhet a gyártási projektben, annak ellenére, hogy egy egységes cél elérése érdekében dolgoznak.

Gondoljunk egy hullámvasút megtervezésére és felépítésére. Minden egyes személy úgy használja a szoftverplatformot, mint egy önálló alkalmazást, viszont mindenkinek más felhasználói élmény formájában jelenik meg. A mozgástervezési animátor érintőképernyőn, toll használatával tapasztalja meg a platform felhasználói élményét. A tőle származó adatok eljutnak a gépészmérnökhöz, aki ugyanazt a platformot másképpen használja – ő egy CAD-programban állítja össze a sínen futó kerekeket. Az elektronikai mérnök hozzáfér az adatokhoz, hogy megtervezze a járat elektromos rendszerét. Összesítve mindez egyetlen szoftverként jelenik meg.

Miért fontos ez? Mert mérsékli a gondolkodásbeli eltéréseket, ahogy a különféle szereplők egymás között kommunikálnak, elősegítve a közös munkafolyamatokat az együttműködésen alapuló projekten belül.

A gyártás válaszút előtt áll – hagyományos módszerei nem kompatibilisek a jövőbeli igényekkel, ezért meg kell változnia. A haladás iránya pedig világos: el kell sajátítani a digitális átalakulás gondolkodásmódját, és csatlakozási pontot kell keresni a platformalapú stratégia megvalósításához.

Ebben partner az Arkance Systems magyarországi szakértői csapata.

forrás: Autodesk blog


Reméljük, hogy a fenti tippek meghozzák a kedvét ahhoz, hogy Ön és vállalata kihasználva az újabb és újabb tervezési technológiák előnyeit új szintre emeljék tervezési hatékonyságukat. 
Keresse kollégáinkat egy személyes konzultációra, hogy az iparágban jártas szakértőink támogatást nyújtsanak Önnek.

Vegyen részt az általunk nyújtott szakmai képzéseken, hogy a megszerzett tudást azonnal kamatoztatni tudja munkájában! Hamarosan induló intenzív alapozó és haladó tanfolyamainkról további információt ITT talál.

Legyen tagja Facebook közösségünknek vagy LinkedIn üzleti oldalunknak, csatlakozzon Youtube csatornánkhoz és iratkozzon fel Hírlevelünkre, hogy naprakész információt kapjon a legfrissebb Autodesk újdonságokról, promóciókról és szakmai blogjainkról.

Kapcsolattartók:

Farkas Attila
Értékesítési és technikai tanácsadó,
szoftverfejlesztő
Sebők Róbert
CAD üzletág igazgató