Autodesk Vault tervadatkezelő rendszer – az otthoni használat lehetőségei

A COVID-19 magyarországi megjelenése következtében új fejezetet kezdődött mindannyiunk életében. Személyes ügyintézések és konzultációk helyett most az interneten keresztül történő munkavégzés került előtérbe. Az otthonról történő csoportos munkavégzés zavartalan működését is lehetővé tevő Autodesk Vault biztonságosan tárolja és kezeli a mérnöki információkat, a tervadatokat és a dokumentumokat.

Ismerje meg az Autodesk Vault „távoli” használatában rejlő lehetőségeket!

Az Autodesk elkötelezett amellett, hogy támogatja Önt ezen a kihívásokkal teli időszakban. Ha még nem kezdett bele az otthoni munkavégzésbe, akkor azon tűnődhet, hogyan lehet távolról elérni az adatokat az Autodesk Vaultban, és hogyan működhet együtt másokkal.

Íme néhány tipp és forrás, amelyek segíthetnek.

A legtöbb Vault szervert egy helyi hálózatba (LAN) telepítik. A Vault szerver ugyanazon a hálózaton – jellemzően a cégen belül – lévő Vault kliens oldali alkalmazás vagy a tervező szoftverekbe épülő integráció segítségével érhető el. Biztonsági okokból azonban a céges hálózatoknak tűzfala vagy más biztonsági eszköze is van, általában védve a rosszindulatú internetes támadásoktól, így megakadályozva annak kívülről történő elérését. A céges adatok kívülről történő elérésének legegyszerűbb módja a céggel történő VPN kapcsolat létesítése.

Több lehetőség is rendelkezésünkre áll, hogy a Vault rendszert kívülről elérve biztosítsuk a megfelelő adatáramlás folytonosságát. A következő lehetőségek állnak rendelkezésre:

Amennyiben a vállalata és Ön is rendelkezik VPN eléréssel:

A legtöbb vállalat biztonságos és megbízható módon tudja megosztani az információkat a számítógépes hálózatokon keresztül. Ez általában egy virtuális magánhálózaton (VPN) keresztül történik.

A VPN lehetővé teszi az alkalmazottak számára, hogy távoli helyekről csatlakozzanak a vállalat számítógépes hálózatához, és a vállalati tűzfalon belül dolgozzanak. Ha otthon munkahelyi számítógépen dolgozik, akkor úgy van beállítva, hogy a VPN-en működjön. Csak jelentkezzen be a Windows-ba, csatlakozzon a vállalata VPN-hez, és a Vault ugyanúgy fog futni, mintha irodában dolgozna. Ebben az esetben a Vaultba történő bejelentkezéshez ugyanazokat az azonosítókat szükséges használni, mint amit az irodában is használtunk.

Érdemes azonban figyelembe venni, hogy a fájlok fel és letöltése lényegesen lassabb lehet, mintha ténylegesen az irodában dolgoznánk, mivel a helyi hálózati sebesség helyett az adatok az interneten keresztül áramlanak. A fel és letöltés sebességének javítására érdemes bekapcsolni a fájlok tömörítését, amely esetben szerver és kliens oldalon is tömörített csomagok kerülnek továbbításra. Ebben az esetben a ki és betömörítések fogják kicsit lassítani a munkafolyamatot.

Amennyiben a vállalata NEM rendelkezik VPN eléréssel:

Ha nem tud VPN-en dolgozni a Vaultban, akkor vannak más lehetőségek a tervezési adatok tárolására és másokkal történő együttműködésre.

  • Felhő alapú virtualizáció:

az Autodesk Vault szerver telepíthető és használható nem lokális szerverről, hanem egy külső szolgáltató által létrehozott – az internetről elérhető – felhő alapokon lévő szerverről. Ilyen lehet a Microsoft Azure az Amazon Web Services vagy a Vmware megoldásai. Ez a lehetőség kicsit bonyolultabb szerver oldali megoldást kíván. Kollégáink készségesen állnak rendelkezésükre akár új, akár meglévő Vault szerverük telepítéséhez vagy áttelepítéséhez.

  • Desktop (asztali) virtualizáció:

ez esetben a meglévő infrastruktúra használatával oldható meg a távoli elérés. Citrix vagy Teamviewer telepítésével interneten keresztül tud távolról kapcsolódni közvetlenül a céges számítógéphez, majd ezen futtatva a Vault alkalmazást tud csatlakozni a szerverhez. A céges gép és a szerver közti kommunikáció a helyi hálózaton zajlik, megfelelő sebességet biztosítva. Így nagyjából ugyanazzal a tempóval dolgozhat mintha a céges gépe előtt ülne.

  • Autodesk Vault Workgroup licenccel rendelkező ügyfelek részére:

lehetőségük van a meglévő Vault Workgroup rendszerüket összekötni az Autodesk Drive-val. A Drive lehetővé teszi a tervek szerkesztését, és automatikusan kezeli a hivatkozásokat. Támogatja a megtekintésre több, mint hatvan típusú Autodesk és harmadik féltől származó fájlokat. Az általános felhőalapú tárolástól eltérően a Drive lehetővé teszi a CAD, CAM és BIM projektekben együttműködőknek a modellek és rajzok megtekintését közvetlenül a böngészőben, nincs szükség plug-inekre vagy letöltésekre.

  • Autodesk Vault Professional licenccel rendelkező ügyfelek részére:

konfigurálhatja a Vault az Autodesk Fusion Teamhez történő kapcsolódáshoz. A Fusion Team lehetővé teszi, hogy a biztonságos munkaterületen összehozza a projekttel társított külső együttműködőket. A natív fájlokat megoszthatja és a tervezési frissítéseket kétirányban szinkronizálhatja, miközben fenntartja a hozzáférési engedélyek vezérlését, a verziókészítést és a nyomon követhetőséget. A Vault Professional szinkronizálási funkcióját is használni kívánja, mivel az fájlok és mappák szinkronizálását biztosítja a Vault és a Fusion Team hub felhőmeghajtója között.

  • Általános együttműködés:

szeretné megosztani partnerével vagy megrendelőjével a terv állapotát, vagy egy tervzsűrit szervezne? Virtuálisan megteheti, megosztott nézetekkel. A Megosztott nézetek (Shared Views) lehetővé teszik, hogy online másokkal együtt működjön a modell vagy a formatervezés vizuális ábrázolásában. A megadott link segítségével bárki megnézheti és kommentálhatja a modell vagy a terv megosztott nézetét anélkül, hogy telepíteni kellene az Autodesk terméket. Ha valaki megjegyzést fűz a megosztott nézethez, a rendszer e-mailben értesíti. Megtekintheti és megválaszolhatja a megjegyzéseket, és kezelheti a megosztott nézetet közvetlenül az Autodesk termékről.

A legtöbb fent említett lehetőség informatikai beavatkozást is érintő módosítás kíván. Mindenféleképpen lépjen kapcsolatba helyi rendszergazdájával, vagy keressen bátran bennünket, hogy segíthessünk.


Arra törekszünk, hogy a COVID-19 járvánnyal kapcsolatban kialakult kivételes helyzetet a lehető leghatékonyabban kezeljük és bízunk az Önök türelmében is. Kéréseivel, kérdéseivel forduljon bizalommal kollégáinkhoz, akik Teamviewer és Skype segítségével állnak a rendelkezésére, de természetesen mobilon is elérhetőek.

Olvassa el a “Home office – de hogyan?” cikksorozatunkat illetve a Varinex-CADStudio Kft. rendkívüli tájékoztatóját!

Olvassa el az Autodesk közleményét a COVID-19 járvánnyal kapcsolatos ingyenes és kiterjesztett hozzáférésről a Cloud Collaboration termékekhez!

Amennyiben szakmai ismereteit bővítené és elsőként szeretne hozzáférni a legfrissebb újdonságokról szóló hírekhez vagy cikkekhez, elég egyetlen lépés. Legyen tagja Facebook közösségünknek vagy iratkozzon fel Hírlevelünkre!

Kapcsolattartó:

Radnai László
CAD rendszermérnök
+36 1 273 3417
+36 30 370 9125
laszlo.radnai@cads.hu